Святий Георгій з житієм

Історія шедевруСвятий Георгій з житієм

Святий Георгій з житієм

Ікона, середина ХІ століття,

Національний музей України, Київ.

Образ святого Георгія приживався в Києві складно, попри масштабний задум князя Ярослава. Він шанував цього воїна-великомученика особливо. Оскільки сам хрестився з цим іменем, а й тому побудував буквально впритул митрополичого собору Софії храм і монастир, присвячені юному римському офіцерові ІІІ століття. Від них залишилися нині навіть не руїни –  назва короткого провулку поблизу вулиці Стрілецької.

Був у цьому виборі князя, якого в ХІХ столітті назвуть Мудрим, і політичний підтекст. Розбудовуючи Київ він, нібито, орієнтувався в усьому на урбаністичну концепцію Царгорода. У виборі небесного патрона зіграла роль і така паралель: як Георгій не скорився імператору Діоклетіану, у війську якось служив, так і Ярослав може показати норов у відносинах із Константинополем. Хоча і в тому, що Георгіївську церкву освячував перший руський митрополит Іларіон, тут проводились хіротонії єпископів. Крім того. Князь встановив перше загальнонаціональне, як ми нині сказали би, свято – Юр’їв день, коли селянин міг піти від господаря та знайти собі інше житло деінде. По суті, то було визнання територіальної і майнової незалежності чоловіка, який ризикував задля професійної мобільності.

Пізніше метаморфози образу святого пішли у бік чудес: значно західніше, на Волині і Галичині культ Юрія (Гюргі-Юрі) перетворився на вшанування лицаря-вершника, який побиває змія-дракона. І не надто важливо, чи то був відгомін фракійського культу, чи порятунок діви-царівни став суголосним віянням із юлизьких європейських культур. Він уособлював чудо перемоги над злом як таким. Святий Юрій став покровителем Львова, його образ у виконанні Пінзеля в середині ХVІІІ століття прикрасив аттик головного собору греко-католиків України.

У середині 60-их років ХХ століття було віднайдено ще один образ Георгія: несподівана знахідка Лади Міляєвої у запилюженому кутку краєзнавчого музею міста Маріуполь відкрила відому, але таку, що вважали втраченою, ікону з георгіївського монастиря.

Його звели на мисі Фіолент у Севастополі ще 891 року. Тобто майже у той-таки літописний час, коли хрестився князь Володимир, грецькі моряки рятувалися від кораблетрощі молитвами до святого Георгія. На знак вдячності йому і збудували скельний храмик. Чудо, звісно, але іншого, регіонального, так би мовити, значення. До нього, певно, мала стосунок і знайдена ікона.

Страшенно пошкоджена пожежею, вона була почищена й укріплена у реставраційних майстернях Державного Російського музею тоді ще Ленінграда, датована та повернута 1971 року до Київського державного художнього музею. Не залишена у власній колекції, що викликає що найменше подив – як правило, всі пам’ятки до монгольських часів після реставрації залишались у столичних музеях Москви та Ленінграда. Для підтвердження концепції російської ікони як правонаступниці константинопольської школи живопису ця «чорна дошка» не  годилась: рельєфна (а не площинна), з нестандартними десятьма клеймами(сценами) обабіч зображення святого, рештками поліхромії та окремими зблисками позолоти, вона задавалась примітивом місцевого майстра-грека ХІІ століття. Попри те, що скульптурних візантійських ікон на той час було в радянських музеях обмаль(зокрема, зі святим Георгієм – кілька зі слонової кістки, один із херсонеського шиферу), ця пошкоджена поліхромія з доволі неканонічною іконографією житія святого вважалась чимось якщо не малозначущим, то естетично другорядним. Нагадаю: в музеї Успенського собору Московського Кремля зберігається велетенська, під два метри, яскраво-кіноварна ікона святого Георгія кінця ІХ – початку ХІІ століття, привезена з Новгорода Іваном Грозним. Однак більшості дослідників ясно, що вона київська – надто вже подібна на фрески на стовпах Софійського собору, чому й обережно висунули припущення, що вона могла бути написана Аліпієм Печерським. Поряд із нею Маріупольско-київська трохи більша ніж метр у висоту в кіоті, ще й попалена, виглядала не по-київськи скромно.

Та й час був такий, коли всі, хто займались християнськими цінностями. Були не надто у фаворі: незайве нагадати, що стрічка Андрія Тарковського «Андрій Рубльов», змонтована у 1968 році, вийшла у широкий прокат аж у 1987 році. Медієвістика взагалі не була толерованою радянською владою.

А ці житійні сцени… Цілісна розповідь про діяння, чудеса й подвиги святого виглядала певним анахронізмом. Так, для грецької (ромейської) оповідь про окремі життєві перипетії героя була нормою: принцип на рації Гомерової «Одіссеї» та Вергілієвої «Енеїди» візантійці справляли як частину тяглості власної, тепер уже християнської, культури. Структура, за допомогою якої логічно пояснити подвиги і Геракла, і Георгія. Не вояк на коні іу вирішальній битві  зі злом взагалі, а людина яка в кількох діях певної кількості епізодів має дорости до нової нормативності, не раз робити складний вибір між наказом імператора і законами Христа.

В іконі Георгія, створення якої нині не безпідставно датують ХІ століття, тобто часом князювання Ярослава Київського, виявилися ще інші сенси. Ікони ж бо діють позачасово, хоч і в конкретній історичній ситуації.

По-перше, ікона Георгія ж житієм є рідкісним зразком поліхромного дерев’яного рельєфу, чому, наприклад, твори Пінзеля (серед них і рельєфи також, не лише кругла скульптура), як і взагалі вся школа львівської поліхромії ХVІІ – ХVІІІ століть, певним чином з’єдналися в єдину технологічну тяглість із часами ранньохристиянськими.

По-друге у часи Революції гідності, коли НХМУ опинився у буквальному сенсі на «лінії вогню», рельєфна ікона святого Георгія, де постать молодого воїна зі щитом уміщена в просторі «від землі до неба», була чи не найближчою до протистояння, в якому дилема(грецьке поняття!) залишилась тією ж: коритись неправедним наказам чи піти на жертовну смерть. Молоді воїни із саморобними щитами, для яких рядок класика: «Огонь запеклих не пече» – був зовсім не метафорою, зробили вибір, в якомусь сенсі такий же, як і святий Георгій. Не всі вони були християнами, не всі бували у музеї, стояли перед святою іконою, але також пішли на жертовну смерть. Тому їх пізніше й назвали «Небесною сотнею»

Автор – Діана Клочко

«65 українських шедеврів. Визнані й неявні»

Підготувала Валентина Костьо

Найбільше люблю пізнавати світ, люблю читати, малювати (живопис, графіка, ілюстрація), писати вірші, вивчати мистецтво, в’язати, думати, гуляти, спілкуватися, прибирати в домі. Не люблю куховарити, але з любов’ю готує для сім’ї. Народилася на Волині. Виросла на своїх фантазіях, тому творчий путівник веде мене з дитинства та особливе творче піднесення почалося в зрілому віці. Автор дитячих збірок для дітей: «Намистинки» (ілюстрації авт.) вид-во Олександри Гаркуші, м. Ужгород, 2011р. «Відчуття щастя» вид-во «Майстерклас», м. Київ, 2014р. Персональні виставки живопису та графіки: 2009р. – м. Мукачево, замок Паланок, 2010р. – м. Хуст, галерея «Митець Верховини», 2012р. – м. Виноградів, галерея «Хелена», 2021р. – смт. Опішня, Полтавська обл., Національний музей-заповідник українського гончарства. З 2013 року працюю адміністратором виставкової зали ІМПАСТО в м. Виноградів на Закарпатті. Займаюся виставковою діяльністю.

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва