Унікальна вузькоколійка
Унікальна та неповторна Боржавська вузькоколійка вже кілька років функціонує на територіях Виноградівського та Іршавського районів. Саме по ній, вкінці XIX початку XX ст., з Закарпаття до Австро-Угорської імперії перевозились значні об’єми сільськогосподарської та промислової сировини та продукції, зокрема здійснювалась доставка деревини з карпатських лісів на деревообробні підприємства Європи.
Рішення про будівництво місцевої вузькоколійки було прийняте ще 29 лютого 1904 року у місті Мукачево, на установчих зборах. Керувало процесом акціонерне товариство залізниці Боржавської долини, яку очолив наджупан Березького комітату (адміністративна одиниця Австро-Угорщини) Палл Бейті. За їх проектом передбачалось прокладання основної ділянки Берегово-Довге та додаткових відгалужень Іршава-Осій, Довге-Кушниця та Шаланки-Виноградів. Розпорядженням міністра торгівлі № 41116/III, від 23 травня 1907 року, був даний офіційний старт будівництву.
Хоч і не завжди вистачало коштів, часом погода не сприяла, і введення в експлуатацію основної лінії затрималось на 18 днів, але 23 грудня 1908 року, залізничні колії по напрямку Берегово-Довге та Виноградів-Хмільник таки почали свою роботу. В 1909 р. додались маршрути Іршава-Осій, а в 1911 р. – Осій-Камянка. Саме 23 грудня вважається Днем Боржавської вузькоколійки, ця подія офіційно внесена в календар подій Закарпаття.
Часи змінились і сьогодні діючих вузькоколійок в Україні не набереться і 5. Але як би там не було, це вагома частина історії, можливість цікавої та насиченої подорожі. Наразі функціонує в основному маршрут Виноградів-Олешник-Чорний Потік-Шаланки-Хмільник, часом поїзд їде і до Іршави. Місцеві називають цю вузькоколійку «Анця кушницька», так якось по-рідному, по-своєму. З «кушницька» все ясно, до села Кушниця колись часто їздив цей поїзд, а Анця (Анна) напевно від того, що ім’я Анна дуже поширене в цій місцевості. Для гостей же краю вона може стати можливістю втекти від швидкоплинного життя, насолодитись повільним та розміреним рухом у вагоні поїзда, споглядаючи навколишні краєвиди, пізнаючи місцеву культуру.
Наразі Боржавська вузькоколійка використовується в основному для пасажирських перевезень та дуже популярною є серед туристів.
Валентина Горнецкі
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.