Унікальна вузькоколійка

ІсторіографіяУнікальна вузькоколійка

Унікальна вузькоколійка

Унікальна та неповторна Боржавська вузькоколійка вже кілька років функціонує на територіях Виноградівського та Іршавського районів. Саме по ній, вкінці XIX початку XX ст., з Закарпаття до Австро-Угорської імперії перевозились значні об’єми сільськогосподарської та промислової сировини та продукції, зокрема здійснювалась доставка деревини з карпатських лісів на деревообробні підприємства Європи.

Рішення про будівництво місцевої вузькоколійки було прийняте ще 29 лютого 1904 року у місті Мукачево, на установчих зборах. Керувало процесом акціонерне товариство залізниці Боржавської долини, яку очолив наджупан Березького комітату (адміністративна одиниця Австро-Угорщини) Палл Бейті. За їх проектом передбачалось прокладання основної ділянки Берегово-Довге та додаткових відгалужень Іршава-Осій, Довге-Кушниця та Шаланки-Виноградів. Розпорядженням міністра торгівлі № 41116/III, від 23 травня 1907 року, був даний офіційний старт будівництву.

Хоч і не завжди вистачало коштів, часом погода не сприяла, і введення в експлуатацію основної лінії затрималось на 18 днів, але 23 грудня 1908 року, залізничні колії по напрямку Берегово-Довге та Виноградів-Хмільник таки почали свою роботу. В 1909 р. додались маршрути Іршава-Осій, а в 1911 р. – Осій-Камянка. Саме 23 грудня вважається Днем Боржавської вузькоколійки, ця подія офіційно внесена в календар подій Закарпаття.

Часи змінились і сьогодні діючих вузькоколійок в Україні не набереться і 5. Але як би там не було, це вагома частина історії, можливість цікавої та насиченої подорожі. Наразі функціонує в основному маршрут Виноградів-Олешник-Чорний Потік-Шаланки-Хмільник, часом поїзд їде і до Іршави. Місцеві називають цю вузькоколійку «Анця кушницька», так якось по-рідному, по-своєму. З «кушницька» все ясно, до села Кушниця колись часто їздив цей поїзд, а Анця (Анна) напевно від того, що ім’я Анна дуже поширене в цій місцевості. Для гостей же краю вона може стати можливістю втекти від швидкоплинного життя, насолодитись повільним та розміреним рухом у вагоні поїзда, споглядаючи навколишні краєвиди, пізнаючи місцеву культуру.

Наразі Боржавська вузькоколійка використовується в основному для пасажирських перевезень та дуже популярною є серед туристів.

Валентина Горнецкі

Закінчила Ужгородський Національний університет. Вивчала туризм та історію. Свого часу займала посаду завідувачки сектору туризму та транскордонного співробітництва Виноградівської РДА. Учасниця та організаторка ряду туристичних проєктів, екскурсовод. Прагне нових пізнань та самовдосконалення.

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва