Святий Йосип і святий Антоній

РоздумиСвятий Йосип і святий Антоній

Святий Йосип і святий Антоній

Ці дві скульптури я реставрувала декілька місяців тому. Вони належать римо-католицькій церкві, що знаходиться в селі Фанчиково. Скульптури із гіпсу. Одна близько метра, інша трішки менша. Про їхній вік можна лише здогадуватися, але це далеко не теперішнього часу роботи. Зі зворотної сторони скульптури св. Йосипа є карбування «M. Depose Budapest». Як підказує гугл, в перекладі з французької це означає «модель зареєстрована Будапешт» і є товарним знаком. Не брендом, а саме знаком, що підтверджує свого роду «сертифікацію» товару.

Його могли використовувати тільки окремі підприємства. Це був свого роду захист авторського права. Здебільшого такі товари йшли із номерами, але з невідомих причин деякі з них, включаючи цю скульптуру, їх не мають. Друга частина опису точно вказує на столицю Угорщини Будапешт, тому з упевненістю можна сказати, що вони зроблені  саме там. Гадаю, що це могло бути близько ста років тому, коли Закарпаття було під Австро-Угорщиною(1867-1918). Те, що вони були створені за часів радянського союзу малоймовірно, адже церкви не те що не могли придбати нові реліквії, вони ледь могли зберегти ті, що мали через страшні переслідування і знищення храмів і релігії як такої. Можу допустити, що цей напис підробка і, як вже визначала, не має номера реєстрації. Тоді це, напевно, мало сенс, позаяк товар набирав більшу вагомість і вартість і виготовлявся в невеликих майстернях під замовлення. З цього ж випливає, що був попит на цей товар. І це якоюсь мірою підтверджує той факт, що скульптури були створені не раніше середини 19ст. Історія підказує, що в Європі численні збудовані храми в містах і церкви в менш населених місцевостях потребували «оздоблення», релігійних скульптур. В середині 18 ст. великий внесок у цю справу зробив Пінзель і його школа скульпторів у Львові. Здебільшого це були дерев’яні і кам’яні скульптури. Така робота займала і час, і відповідно була не дешевою. Прогрес ішов вперед, тому не дивно, що виготовлення скульптур із гіпсу було покладено на конвеєр ( і до тепер такі гіпсові скульптурки поширені в народі). Їх могли виготовляти за зразком, якраз зареєстрованим тою ж маркою depose. У який період діяв цей товарний знак я не могла встановити як і те, чому він має прив’язку до Франції. Можливо хтось із читачів знає більше. Наскільки це може відповідати дійсності сказати не можу. Бо не так багато знаю і розумію в теології. Це лише моє невеличке дослідження, моє припущення.

Щодо самих скульптур, то вони вражають своєю статичністю, лаконічністю і витонченістю. Їх вигляд говорить про майстерність автора, досконале знання анатомії, релігійних канонів.

В сучасній християнській релігії більший акцент іде на головні образи: Діви Марії, Христа, Трійці, св. Миколая, св. Михайла. Святий Антоній і Йосип, скажу відверто, рідкісні. Те, що вони були обрані для виготовлення скульптур, знову ж таки говорить про період часу, коли народ потребував таких покровителів. У цій церкві є дерев’яна скульптура Яна Непомука, яку я також реставрувала і так само шукала відповіді на свої питання про походження цього образу. Ці дві скульптури по суті ніщо не об’єднує (крім того, що вони довгий час знаходяться в одній церкві) і могли з’явитися з різних причин і в різну пору і мати звісно різних авторів чи виробників. Вони і відрізняються по висоті, по формі складок одягу, деталізації і навіть матеріалу. Гіпс у скульптурі св. Антонія крихкий, іншого складу, або гіршої якості. Але я, все-таки, знаходжу якісь паралелі, якусь схожість у статичних, нерухомих і безмовних образах.

Йосип – земний батько і опікун Ісуса, Антоній – засновник у християнстві чернечого життя, мощі якого покояться у Франції. За наказом папи Пія ХІІ він був проголошений Вчителем Церкви в 1946 році. На іконах його зображують, як окремий образ, так і з маленьким Ісусом, як вчитель і наставник. Якраз Антоній Падеський поставлений у таку роль. Тоді можна допустити, що ця скульптура виготовлена вже після 1946 року, з часу визнання святого Вчителем Церкви, що закономірно.

У повному спокої задумливо двоє святих тримають маленького Ісуса. Смиренно, але так вагомо і впевнено. Дивляться вони не на Божого сина, а в глиб пророчих задумів з зерном прозріння; з сумом і величчю, з біллю й надією, безголосо і  з внутрішнім криком. Доля дитини – доля людства, доля світу.

Валентина Костьо

Найбільше люблю пізнавати світ, люблю читати, малювати (живопис, графіка, ілюстрація), писати вірші, вивчати мистецтво, в’язати, думати, гуляти, спілкуватися, прибирати в домі. Не люблю куховарити, але з любов’ю готує для сім’ї. Народилася на Волині. Виросла на своїх фантазіях, тому творчий путівник веде мене з дитинства та особливе творче піднесення почалося в зрілому віці. Автор дитячих збірок для дітей: «Намистинки» (ілюстрації авт.) вид-во Олександри Гаркуші, м. Ужгород, 2011р. «Відчуття щастя» вид-во «Майстерклас», м. Київ, 2014р. Персональні виставки живопису та графіки: 2009р. – м. Мукачево, замок Паланок, 2010р. – м. Хуст, галерея «Митець Верховини», 2012р. – м. Виноградів, галерея «Хелена», 2021р. – смт. Опішня, Полтавська обл., Національний музей-заповідник українського гончарства. З 2013 року працюю адміністратором виставкової зали ІМПАСТО в м. Виноградів на Закарпатті. Займаюся виставковою діяльністю.

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва