Химери і гургульї Нотр-Даму

Історія шедевруХимери і гургульї Нотр-Даму

Химери і гургульї Нотр-Даму

Самий відомий собор Нотр-Дам де Парі в Парижі був закладений у 1163 році на місці більш скромного за розмірами романського. А будувався аж до 14 століття.

«Собор здається вічним, однак мало яка будівля пережила стільки змін протягом історії», – пише історик Жак Ле Гофф у книзі «Герої і чудеса Середньовіччя».

Популярність собор отримав у 19 столітті, після виходу роману Віктора Гюго «Собор Паризької Богоматері». Письменник робить собор головним героїм у своєму романі, привертаючи увагу до його занедбаного стану. Так створилася легенда. Культовою спорудою він став дякуючи мюзиклу «Нотр-Дам-де-Парі», поставленому в 1998 році. Особливої уваги в історії Нотр-Даму заслуговує галерея химер, яка по задуму архітектора та реставратора Jean-Baptiste-Antoine Lassus и Eugеne Viollet-le-Duc з’єднала дві вежі і була закінчена в 1845 році. Скульптури прикрасили верхню частину собору, щоб відтворити фантастичну та загадкову атмосферу Середньовіччя. Таким чином намагалися довести, що собор Паризької Богоматері — це не музей і не пам’ятка архітектури, а живий храм, який певною мірою має бути місцем служіння Богоматері та Спасителю. Виконали їх 15 скульпторів під керівництвом Жоффруа Дешоме.

Химери — фантастичні, гротескні, потворні істоти з тілом мавпи та крилами кажанів, цапиними рогами, зміїними головами та іншими звіриними частинами тіла.

Вони були характерним елементом романської і готичної архітектури, зразком народного фольклору і мали символічне значення.

На даху – фігури демонів, монстрів, казкових хижих птахів. Вони уособлюють людські гріхи, спокусу та сили зла.

Частина скульптур-демонів виконана у вигляді горгулій (вистромлені кінці балок, прикрашені мордочками чудовиськ) — водостічних труб. Вони створені в XIII столітті під час реставрації собору. У 18 столітті  зробили окремі водостічні жолоби, тому тепер гургульї , як і химери, служать окрасою собору. Кам’яні скульптури багатоликі і можуть бути різними, здебільшого не повторювані і унікальні. Вони поєднують в собі характерні риси тварин і навіть людей.

Давня французька легенда розповідає, що в стародавні часи біля Руана жила дракониця Гургулья. Вона бешкетувала і топила кораблі, що пливли по річці. Із пащі чудовисько вивергало не лише вогонь, а й воду. Щоби вона не шкодила людям і місту, руанці приносили їй в жертву людей. Та єпископ Роман Руанський вирішив знищити Гургулью. Для приманки єпископ взяв засудженого до страти злодія, і підійшов до печери дракониці. Вона виповзла і тоді єпископ за допомогою молитов приручив її. Та руанці не повірили  в таке диво, і спалили  тварину. Тіло згоріло повністю, а ось голова залишилася. Її помістили на карниз місцевого храму, в якості символу перемоги християнської віри над силами зла. Згодом таких кам’яних чудовиськ почали ставити і на інших храмах.

Під час дощу із пащ таких гургуль лилась потоками вода, нагадуючи весь час про драконицю. Тепер її образ служив на благо людини. В готичній архітектурі є декілька видів гургуль. Леви, наприклад, символізували гордість і відвагу, а їх зображення на стіні свідчило про гординю. Гургульї-вовки означали те, що людині в зграї краще виживати і протистояти дияволу. Змії у всі часи були символом первородного гріха.

Найвідоміша химера собору – Стрікс, напівлюдина, напівпташка. Коли наступає ніч, вона розправляє свої крила, страшно викрикуючи, кружляє над містом. Горе тій матері, яка залишила новонародженого малюка. Стрікс викраде його і вип’є всю кров. Приблизно так описує Пліній Старший цього злощасного духа у своїй праці «Природнича історія»

Ця химера прославилася завдяки роботі французького гравера Шарля Меріона (1821-1868), відомого своїми офортами з видами Парижа.

Ще один різновид химер – демон Бафомет. Він уособлює хаос і силу, яка може впливати на долю людини. Але якщо про це здогадатися то він зникне.

Серед усіх скульптур є і людиноподібні. Це гургулья у образі гнівної, крикливої жінки. Кажуть, один скульптор в ній увіковічнив образ своєї тещі.

Зрештою ці страшні і потворні істоти не лякають людей, вони навіть не дивляться на них, а десь в далеч на величний і прекрасний Париж. Ця потворність прекрасна!

 В 2019 оці в соборі під час реставраційних робіт сталася пожежа, і він дуже постраждав. Під загрозою були і скульптури. Камінь почав нагріватися і тріскати. На реставрацію собору одразу знайшлися кошти від меценатів, тому з часом найвеличнішу пам’ятку Європи відновлять. Нотр-Дам  знову зможе дивувати туристів і приймати вірян. Щодо останніх, то первинна місія собору – бути храмом для служіння Богородиці і Спасителю, відходить на другий план. Собор стає місцем культурного та культового центру і аж ніяк не духовного. Але химери тут ні до чого…

Не так давно на просторах інтернету з’явилися старовинні знімки собору Паризької Богоматері. Оригінальні фотографії зберігаються у польському цифровому архіві.

Відомо, що кадри датовані 1906 роком. На них можна розгледіти галерею демонів та інших дивних мешканців собору.

підготувала Валентина Костьо

Найбільше люблю пізнавати світ, люблю читати, малювати (живопис, графіка, ілюстрація), писати вірші, вивчати мистецтво, в’язати, думати, гуляти, спілкуватися, прибирати в домі. Не люблю куховарити, але з любов’ю готує для сім’ї. Народилася на Волині. Виросла на своїх фантазіях, тому творчий путівник веде мене з дитинства та особливе творче піднесення почалося в зрілому віці. Автор дитячих збірок для дітей: «Намистинки» (ілюстрації авт.) вид-во Олександри Гаркуші, м. Ужгород, 2011р. «Відчуття щастя» вид-во «Майстерклас», м. Київ, 2014р. Персональні виставки живопису та графіки: 2009р. – м. Мукачево, замок Паланок, 2010р. – м. Хуст, галерея «Митець Верховини», 2012р. – м. Виноградів, галерея «Хелена», 2021р. – смт. Опішня, Полтавська обл., Національний музей-заповідник українського гончарства. З 2013 року працюю адміністратором виставкової зали ІМПАСТО в м. Виноградів на Закарпатті. Займаюся виставковою діяльністю.

Залишити відповідь

…Я нестандартна у творчих особливостях, люблю писати символами, інколи – словами. Можу звісно і знаками, але то не ієрогліфи, а мова Боже Вільної, хто ж мене тоді зрозуміє? Дуже хочу обійняти Любов’ю весь Всесвіт, отак взяти на руки, як малу дитинку, заколихати, заспівати… і сказати – все у нас буде добре

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва