Анатомія глека
Ми всі належимо до глини,
а час – гончар, наш майстер душ…
В.К.
*** Анатомія глека – анатомія духу, що множинна заплутана сітка речей. Що народжене разом – людиною й Богом, безкінечно по колу тече. *** Насипала зорі у глечик, немов молока. У ніч непроглядну стоїть на столі і стогне, обтя́тий узо́ром, як па́ском, навкруг живота: і горе, і щастя безмовне… А ранок пробудить залежані з пазух дощі, розбавить піском і небесною синню глазурі. У повного глека розплавились зорі в ночі, і вчу́хли прозя́бини й бурі… Зоста́лися рідні, ще теплі обійми людей, та пальці у глині і зорі зани́кані небом… Затертий від дотиків тут і, здавалось, ніде – в одинці – без себе… Тремтливий у твердості, ламко кусає краї, колишеться небо і зорі, як риби, лисня́ться. Не вчух соловей, в незапа́м’ятку плачуть гаї, бо гону бояться… Хай зорі розплескані, наче дійниці, наллють своє молоко на сніданок до теплого хліба. Стоятиме глечик: і повен, і певен, як суть, в оро́шенні німба… *** Хто мітить на глечик від скріпок сліди, хто цілі сузір’я замішує в глину? По краплі від поту й живої води у зав’язь живу – в середину. Хто кличе по імені кожного з нас, хто знає батькі́вські старі заповіти? Той, певно, втішає розгніваний час, у глечик поставивши квіти. *** Чорні космічні дірки проривають тонкі матерії снів і плазми… Пи́хкає полум’я, іскри злітають у зграї, холод втікає від назви. День, як розбитий на дріб’язки глечик, крихітки пам’яті в чорних й червоних безднах. Зайві розкидані нехотя речі – все поглинають весни… Той кожен уламок нічого окремо не важить; лишаються сни, що прив’язані коні до тину. І бездна космічна, і зорі зелені на стражі, все дивляться в глиб того глека – його середину. Утворюють штиби, шибки і метеликів шлейфи, зо́нти псих-нейронів і болісні спазми. Що́ між пуття́м і космічним зацикленим дрейфом? Глиняна плазма… *** Синюща долина*, де решки людей і речей заховані в глині, а глина як річ беззмістовна поглинула й час, і зірки познімала з плечей, насипала в глек, аж по вінця – допо́вна. Сушила крихкі і обще́рблені вітром дахи, що стали в притул перевислим донизу мостів. Прожиті в судомах, потріскані з пилу страхи лишилися там… В синющій долині рожевий туман навкруги, заплутані трави в безмежжі тремтять від спочину. Гойдаються русла Чумацького шляху й ріки, де сонце купалося поперек днини. Коней напували, між лози сховали човни, від синього кольору вилися сутінки ранні. Топилися глеки, в безводді зате́рпли вони – старі й первозданні… *долина-ярок в Опішні *** Сира ще в тобі душа і глина, жива від води і солі… Треться об бік тонка бадилина, божі корівки літають кволі. Теплі розвіює вітер хвилі, ніби узори на кахлі. Може ти витерпиш злу немилість, зробиш декілька кроків далі? Сплутаєш довгі спіралі в ринку, скріпиш галузками дно, будеш стійкішим за бадилинку, залебедієш знов. В твоєму за́житку що обпале́но: тінь, молоко та зорі. Та ти боїшся ще й досі, певно, прісної солі. *** Анатомічні пласти, аналогічно зшиткам – глина й людина втрачає лиш форму: Зубчики, квіточки, спіральки, клітки – формула дійсності – пунктики норми. Звіроскелетні орнаменти мікстейп, вдавлені в шкіру, наче в папірус. Поза обмовою втиснений піксель, рано чи пізно виникне вірус. Вірус безпеки у зшитках тканинних, глина й людина – слова перекопні. Тільки душа у об’ємі не винна – вірить в життя ще загробне. Там то й отримує екопунктуру, позбавлена вибору, змісту і норми… Аналогічно складає структуру з анатомічної форми. *** Глек безхребетний, бо вісь на осі, (Вісь на осі між планктонів космічних). Два акробати, що гнуть полюси, здавлюють зморшки мімічні. Знаємо, поки на зшитках хрести, глина й людина у божій подобі: анатомічно – це пилу пласти, аналогічно – що розум в утробі… *** Ластівки вилетіли з глека під стріху і наліпили гніздо. Сорок весен минули з віком – глина є глиною: від і до. Може за формулами гнізда і глеки створюються. А чи ні? Може формулу знають оту лелеки, що появляються в далині? Може… Серед безмеж неонова арка, а́зимутові рубежі. Ластівки розліталися. В небі парко. Вда́влюються крижі. Верхні пласти зсунулись в нижні – короткий режим. Пальці торкнулися глини ніжно – нічим… *** Хай лихословлять брудні тканини, заздрячи сталкерам-крамарям. Посуд зліпили, зробили з глини, дякуючи гончарям. Теплі, вохристі, немов кожем’які, грілись на сонці, перепеклись. Іванів, Степанів, Василів, Яків роди́ переплелись. Із замі́су – червоні глеки та ми́ски, у чоботях ки́рзових їхні низи. Усім вже свідомим, а то близьким проповідували: «Спаси!» *** У довгих думках і притчах ви́парився до червоного черепка. А кругом метушилися обличчя, а кругом валялися черепа. І бігли уздовж паралельних ліній дві мурахи, як богатирі. Переносиця в поперек синя – таким його зліпили гончарі. Зліпили та передали іншим, спалили і взяли до рук. І в окремій частинці, гарніший у посудині протяжний звук. Із матерії, що тхне, як смертне, навикроювали карлюк. Затріщало бедро безсмертне – черепа́, черепа та крук. І залізли в думки і притчі дві мурахи-богатирі, а кругом поховали обличчя, обличчя свої гончарі. *** Скільки кісточок на твоїх кільцях? Скільки глиняних в тілі клітин? Як орнамент-тату всікся, ти не дихав десь п’ять хвилин. А із горна ти, наче фенікс, своє небо побачив знов, та поля навкруги зелені – тільки стала густою кров. Тільки вени пересохли, наче ріки в пустелі снів. Але душу твою спраглу напува до теперішніх днів: сльози, дощ, туман, вино, пісні… *** Те́пла і, як небо, блакитна, вогка, м’яка, жива, і роду людському привітна – глина…. *** Ті, що залишили іншим маленький Скіф та печальну історію роду, увінчали не славою славний міф, а визначили породу. Виявили знаки, за якими земля крутиться до тепер сама по со́бі, грунт під ногами усіх заселяв – народжувався у своїй подобі. У довгих циклах хтось решети́в та знімав з агонії цедру. За тисячоліття мільйони див людина викопала з нетрів. Ніби зі свого єства замісив зі змісту, речей і форми, анатомічної мапи масив народжувався соборним. Ті, що прийшли та залишились тут, на цьому необмеженому ландшафті нові із нових у свій час оберуть по слову, по честі, по правді… *** Вода, вогонь, земля, повітря – чотири пам’яті Землі. Чотири пояси макітри, чотири цятки на чолі. Та вроджена стихія миру у глині випеклась взірцем. Усе в гармонії і в міру, усе, що нам дано Творцем. *** Вже золотом злиті грубі й черстві́ мученицькі страсті Христові. Глека розбили колони дві – люди на все готові. Щоб визначити, що всередині кров, така як у інших – червона, ті черепки зліпили знов і віддали до го́рна. А пекло його потроши́ло наскрі́зь, випалювало кров і славу. Та дух обіймався, піднявся ввись, залишивши в небі заграву. Вознісся! Дорогами йшли бичі, апостоли й тщеслави, певною мірою в сто личин, а він лиш один – безглавий. Син цього неба й цієї землі: розбитий, убитий, розп’ятий під тими колонами, певно, зомлів – не витримав болі вм’ятин. А кров то червона, – кричали всі. Що бачили їхні очі? Швидше, ой швидше йому несіть терновий вінок колючий. Пили навіжено злість й данину як кров його, хліб – як тіло. Колони шепталися про вину й про те, чи йому боліло… *** А калини пучок, як гребінь в того горщика на вікні. Він старий і давно в нетребі, і від бідності потускнів. Але цілий, паском обтятий, десь пощерблений. У житті він як з плоту, просохлий, знятий, знову повний вже на плиті. Так роками в умі старався зрозуміти одну лиш річ – : коли з долею сперечався – потрапляв неодмінно в піч. Але тіло його кам’яни́сте, стало схоже вже на скелет; і погруддя давно м’язисте вже не варте і пари монет. Але він на вікні, як у рамі, із калиновим гребнем стоїть. Хтось його переніс руками, золотого щоб віку дожить… *** З неземного тяжіння в тяжість – є у глека хребет спинний. Хто по правді цю чашу зважить? Це приборкання не спинить. І узявши у руки глину, і зламавши у взятого суть, як хребта, тонку бадилину, з нього витече красна ртуть. В нього серце протяте списом, під ребром від стріли печать. Вже згорає листок самопису, і проходять в колоні по п’ять у печери, де рештки від людства поряд решток творіння їх. І ніяких слідів іудства, тільки перший й останні гріх. Тільки сонце, як олова крапля, затікає в розбитий мізк. Це рубала, рубала шабля між землею і небом міст. Хто й коли оцю чашу зважить? Коли-небудь чи будь-коли… Під земну заливають тяжість замість крові потоки смоли. *** Голий, як те немовля в колисці: Рученьки, ніженьки каолінові. Ти спочиваєш один на полиці у дурмано́ві поли́новім. То маряться зими тобі, то весни, то бачиш синів своїх й дочок. А по́зір на тебе і щирий, і чесний, як люди захочуть. Приспати приходять тебе в засві́тку, пробудять ранкові півні. На боці твоєму вже виблідла квітка, і зубчики писані рівні. Може старий, може ти давній? і роду якого ти будеш? Давно все забув. У переживанні, що зроблять з тобою люди. *** Короткий параграф про честь і славу глечика коротконогого. Сповідую ризами я по праву релігію глека убогого: не заставляти людей служити, а бути завжди в услужі́нні. То ж хочеться віру цю з глека пити і напувати коріння. Та іншим читати пісні-моли́тви – параграф про честь і славу, і кожну цяточку в глека полити, й не полишати цю справу. *** У глека, як в дерева, ззовні кора, міцна, і цупка, й цеглиста. Він воду і землю у себе ввібрав, повітря, але безлистий. Вогонь його знищив, вогонь народив! Утвердив в одній іпостасі. Вогонь в його тілі колючки повив, так ніби мотузки у часі. Ще тихо в середині, в порожні́ – що Всесвіт лягає на денце, і зорі маленькі, як діти смішні, обсіли веснянками сонце. *** Черева́та посудина повна дітьми, повна радістю, золотом щастя. повна сміхом людським, зерном посівним, хмелем, патокою чи вином, теплим парким молоком, увечері кисляком, водою джерельною чи киселем. Повна намистом і пацьорками, довгими вишитими рушниками. Анатомічно – це, мабуть, неправда, аналітично – а хто ото знає… Спитай – забуваю. По суті, це зчитано з Кобзаря, а може з Корану чи Авіцени. Логічно сказати, що повна добра: Слово, що перше було у Бога, Глина, з якої зліпив Творець кожного з нас, і Дух, що наповнює простір поняттям.
Грудень 2020
Валентина Костьо
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.