Анатомія глека

ПоезіяАнатомія глека

Анатомія глека

Ми всі належимо до глини,

а час –  гончар, наш майстер душ…

В.К.

***
Анатомія глека –  анатомія духу,
що множинна заплутана сітка речей.
Що народжене разом – людиною й Богом,
безкінечно по колу тече.
 
***
Насипала зорі у глечик, немов молока.
У ніч непроглядну стоїть на столі і  стогне,
обтя́тий узо́ром, як па́ском, навкруг живота:
і горе, і щастя безмовне…
А ранок пробудить залежані з пазух дощі,
розбавить піском і небесною синню глазурі.
У повного глека розплавились зорі в ночі,
і вчу́хли прозя́бини й бурі…
Зоста́лися рідні, ще теплі обійми людей,
та пальці у глині і  зорі зани́кані небом…
Затертий від дотиків тут і, здавалось, ніде –
в одинці – без себе…
Тремтливий у твердості, ламко кусає краї,
колишеться небо і  зорі, як риби, лисня́ться.
Не вчух соловей, в незапа́м’ятку плачуть гаї,
бо гону бояться…
Хай зорі розплескані, наче дійниці, наллють
своє молоко на сніданок до теплого хліба.
Стоятиме глечик: і повен, і певен, як суть,
в оро́шенні німба…
 
***
Хто мітить на глечик від скріпок сліди,                          
хто цілі сузір’я замішує в глину?
По краплі від поту й живої води
у зав’язь живу – в середину.
Хто кличе по імені кожного з нас,
хто знає батькі́вські старі заповіти?
Той, певно, втішає розгніваний час,
у глечик поставивши квіти.
 
***
Чорні космічні дірки проривають
тонкі матерії снів і плазми…
Пи́хкає полум’я, іскри злітають у зграї,
холод втікає від назви.
День, як розбитий на дріб’язки глечик,
крихітки пам’яті в чорних й червоних безднах.
Зайві розкидані нехотя речі –
все поглинають весни…
Той  кожен уламок нічого окремо не важить;
лишаються сни, що прив’язані коні до тину.
І бездна космічна, і зорі зелені на стражі,
все дивляться в глиб того глека – його середину.
Утворюють штиби, шибки і метеликів шлейфи,
зо́нти  псих-нейронів і болісні спазми.
Що́ між пуття́м і космічним зацикленим дрейфом?
Глиняна плазма…
 
***
Синюща долина*, де решки людей і речей
заховані в глині, а глина як річ беззмістовна
поглинула й час, і зірки  познімала з плечей,
насипала в глек, аж по вінця – допо́вна.   
Сушила крихкі і обще́рблені вітром дахи,
що стали в притул перевислим донизу мостів.
Прожиті в судомах, потріскані з пилу страхи
лишилися там…
В синющій долині рожевий туман навкруги,
заплутані трави в безмежжі тремтять від спочину.
Гойдаються русла Чумацького шляху й ріки,
де сонце купалося поперек днини.
Коней напували, між лози сховали човни,
від синього кольору вилися сутінки ранні.
Топилися глеки, в безводді зате́рпли вони –
старі й первозданні…

 *долина-ярок в Опішні
 
***
Сира ще в тобі душа і глина,
жива від води і солі…
Треться об бік тонка бадилина,
божі корівки літають кволі.
Теплі розвіює вітер хвилі,
ніби узори на кахлі.
Може ти витерпиш злу немилість,
зробиш декілька кроків далі?
Сплутаєш довгі спіралі в ринку,
скріпиш галузками дно,
будеш стійкішим за бадилинку,
залебедієш знов.
В твоєму за́житку що обпале́но:
тінь, молоко та зорі.
Та ти боїшся ще й досі, певно,
прісної солі.
 
***
Анатомічні пласти, аналогічно зшиткам –
глина й людина втрачає лиш форму:
Зубчики, квіточки, спіральки, клітки –   
формула дійсності – пунктики норми.
Звіроскелетні орнаменти мікстейп,
вдавлені в шкіру, наче в папірус.
Поза обмовою втиснений піксель,
рано чи пізно виникне вірус.
Вірус безпеки у зшитках тканинних,
глина й людина – слова перекопні.
Тільки душа у об’ємі не винна –
вірить в життя ще загробне.
Там то й отримує екопунктуру,
позбавлена вибору, змісту і норми…
Аналогічно складає структуру
з анатомічної форми.
 
***
Глек безхребетний, бо вісь на осі,
(Вісь на осі між планктонів космічних).
Два акробати, що гнуть полюси,
здавлюють зморшки мімічні.
Знаємо, поки на зшитках хрести,
глина й людина у божій подобі:
анатомічно – це пилу пласти,
аналогічно – що розум в утробі…
 
***
Ластівки вилетіли з глека під стріху
і наліпили гніздо.
Сорок весен минули з віком –
глина є глиною: від і до.
Може за формулами гнізда і глеки    
створюються. А чи ні?
Може формулу знають оту лелеки,
що появляються в далині?
Може…  Серед безмеж неонова арка,
а́зимутові рубежі.
Ластівки розліталися. В небі парко.
Вда́влюються крижі.
Верхні пласти зсунулись в нижні –
короткий режим.
Пальці торкнулися глини ніжно –
нічим…
 
***
Хай лихословлять брудні тканини,
заздрячи сталкерам-крамарям.
Посуд зліпили, зробили з глини,
дякуючи гончарям.
Теплі, вохристі, немов кожем’які,
грілись на сонці, перепеклись.
Іванів, Степанів, Василів, Яків
роди́ переплелись.
Із замі́су – червоні глеки та ми́ски,
у чоботях ки́рзових їхні низи.
Усім вже свідомим, а то близьким
проповідували: «Спаси!»
 
***
У довгих думках і притчах
ви́парився до червоного черепка.
А кругом метушилися обличчя,
а кругом валялися черепа.
І бігли уздовж паралельних ліній
дві мурахи, як богатирі.
Переносиця в поперек синя –
таким його зліпили гончарі.
Зліпили та передали іншим,
спалили і взяли до рук.
І в окремій частинці, гарніший
у посудині протяжний звук.
Із матерії, що тхне, як смертне,
навикроювали карлюк.
Затріщало бедро безсмертне –
черепа́, черепа та крук.
І залізли в думки і притчі
дві мурахи-богатирі,
а кругом поховали обличчя,
обличчя свої гончарі.
 
***
Скільки кісточок на твоїх кільцях?
Скільки глиняних в тілі клітин?
Як орнамент-тату всікся,
ти не дихав десь п’ять хвилин.
А із горна ти, наче фенікс,  
своє небо побачив знов,
та поля навкруги зелені –
тільки стала густою кров.
Тільки вени пересохли,
наче ріки в пустелі снів.
Але душу твою спраглу
напува до теперішніх днів:
сльози,
дощ,
туман,
вино,
пісні…
 
***
Те́пла і, як небо, блакитна,
вогка,
м’яка,
жива,
і роду людському привітна –
глина….
 
***
Ті, що залишили іншим маленький Скіф
та печальну історію роду,
увінчали не славою славний міф,
а визначили породу.
Виявили знаки, за якими земля 
крутиться до тепер сама по со́бі,
грунт під ногами усіх заселяв –
народжувався у своїй подобі.
У довгих циклах хтось решети́в
та знімав з агонії цедру.
За тисячоліття мільйони див
людина викопала з нетрів.
Ніби зі свого єства замісив
зі змісту, речей і форми,
анатомічної мапи масив
народжувався соборним.
Ті, що прийшли та залишились тут,
на цьому необмеженому ландшафті
нові із нових у свій час оберуть
по слову, по честі, по правді…
 
***
Вода, вогонь, земля, повітря –
чотири пам’яті Землі.
Чотири пояси макітри,
чотири цятки на чолі.
Та вроджена стихія миру
у глині випеклась взірцем.
Усе в гармонії і в міру,
усе, що нам дано Творцем.
 
***
Вже золотом злиті грубі й черстві́
мученицькі страсті Христові.
Глека розбили колони дві –
люди на все готові.
Щоб визначити, що всередині кров,
така як у інших – червона,
ті черепки зліпили знов
і віддали до го́рна.
А пекло його потроши́ло наскрі́зь,
випалювало кров і славу.
Та дух обіймався, піднявся ввись,
залишивши в небі заграву.
Вознісся! Дорогами йшли бичі,
апостоли й тщеслави,
певною мірою в сто личин,
а він лиш один – безглавий.
Син цього неба й цієї землі:
розбитий, убитий, розп’ятий
під тими колонами, певно, зомлів –
не витримав болі вм’ятин.
А кров то червона, – кричали всі.
Що бачили їхні очі?
Швидше, ой швидше йому несіть
терновий вінок колючий.
Пили навіжено злість й данину
як кров його, хліб – як тіло.
Колони шепталися про вину
й про те, чи йому боліло…
 
***
А калини пучок, як гребінь
в того горщика на вікні.
Він старий і давно в нетребі,
і від бідності потускнів.
Але цілий, паском обтятий,
десь пощерблений. У житті
він як з плоту, просохлий, знятий,
знову повний вже на плиті.
Так роками в умі старався
зрозуміти одну лиш річ – :
коли з долею сперечався –
потрапляв неодмінно в піч.
Але тіло його кам’яни́сте,
стало схоже вже на скелет;
і погруддя давно м’язисте
вже не варте і пари монет.
Але він на вікні, як у рамі,
із калиновим гребнем стоїть.
Хтось його переніс руками,
золотого щоб віку дожить…
 
***
З неземного тяжіння в тяжість –
є у глека хребет спинний.
Хто по правді цю чашу зважить?
Це приборкання не спинить.
І узявши у руки глину,
і зламавши у взятого суть,
як хребта, тонку бадилину,
з нього витече красна ртуть.
В нього серце протяте списом,
під ребром від стріли печать.
Вже згорає листок самопису,
і проходять в колоні по п’ять
у печери, де рештки від людства
поряд решток творіння їх.
І ніяких слідів іудства,
тільки перший й останні гріх.
Тільки сонце, як олова крапля,
затікає в розбитий мізк.
Це рубала, рубала шабля
між землею і небом міст.
Хто й коли оцю чашу зважить?
Коли-небудь чи будь-коли…
Під земну заливають тяжість
замість крові потоки смоли.
 
***
Голий, як те немовля в колисці:
Рученьки, ніженьки каолінові.
Ти спочиваєш один на полиці
у дурмано́ві поли́новім.
То маряться зими тобі, то весни,
то бачиш синів своїх й дочок.
А по́зір на тебе і щирий, і чесний,
як люди захочуть.
Приспати приходять тебе в засві́тку,
пробудять ранкові півні.
На боці твоєму вже виблідла квітка,
і зубчики писані рівні.
Може старий, може ти давній?
і роду якого ти будеш?
Давно все забув. У переживанні,
що зроблять з тобою люди.
 
***
Короткий параграф про честь і славу
глечика коротконогого.
Сповідую ризами я по праву
релігію глека убогого:
не заставляти людей служити,
а бути завжди в услужі́нні.
То ж хочеться віру цю з глека пити
і напувати коріння.
Та іншим читати пісні-моли́тви –
параграф про честь і славу,
і кожну цяточку в глека полити,
й не полишати цю справу.
 
***
У глека, як в дерева, ззовні кора,
міцна, і цупка, й цеглиста.
Він воду і землю у себе ввібрав,
повітря, але безлистий.
Вогонь його знищив, вогонь народив!
Утвердив в одній іпостасі.
Вогонь в його тілі колючки повив,
так ніби мотузки у часі.
Ще тихо в середині, в порожні́ –
що Всесвіт лягає на денце,
і зорі маленькі, як діти смішні,
обсіли веснянками сонце.
 
***
Черева́та посудина  повна дітьми,
повна радістю, золотом щастя.
повна сміхом людським,
зерном посівним,
хмелем, патокою чи вином,
теплим парким молоком,
увечері кисляком,
водою джерельною чи киселем.
Повна намистом і пацьорками,
довгими вишитими рушниками.
Анатомічно – це, мабуть, неправда,
аналітично – а хто ото знає…
Спитай – забуваю.
По суті, це зчитано з Кобзаря,
а може з Корану чи Авіцени.
Логічно сказати, що повна добра:
Слово, що перше було у Бога,
Глина, з якої зліпив Творець
кожного з нас,
і Дух, що наповнює простір поняттям.

Грудень 2020

Валентина Костьо

Найбільше люблю пізнавати світ, люблю читати, малювати (живопис, графіка, ілюстрація), писати вірші, вивчати мистецтво, в’язати, думати, гуляти, спілкуватися, прибирати в домі. Не люблю куховарити, але з любов’ю готує для сім’ї. Народилася на Волині. Виросла на своїх фантазіях, тому творчий путівник веде мене з дитинства та особливе творче піднесення почалося в зрілому віці. Автор дитячих збірок для дітей: «Намистинки» (ілюстрації авт.) вид-во Олександри Гаркуші, м. Ужгород, 2011р. «Відчуття щастя» вид-во «Майстерклас», м. Київ, 2014р. Персональні виставки живопису та графіки: 2009р. – м. Мукачево, замок Паланок, 2010р. – м. Хуст, галерея «Митець Верховини», 2012р. – м. Виноградів, галерея «Хелена», 2021р. – смт. Опішня, Полтавська обл., Національний музей-заповідник українського гончарства. З 2013 року працюю адміністратором виставкової зали ІМПАСТО в м. Виноградів на Закарпатті. Займаюся виставковою діяльністю.

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва