Готові дізнатися, як почалися ми?

ЛітоглядГотові дізнатися, як почалися ми?

Готові дізнатися, як почалися ми?

“Ця книжка – не про походження людини, а про надзвичайну подорож з Африки, місця її народження, до віддалених куточків Землі: від появи найперших повністю сучасних людей до наших днів.” – запевняє автор Спенсер Веллз – генетик та антрополог, дослідник США, режисер-документаліст.

Отже, “Подорож людини: генетична одіссея”. 9 розділів книги ведуть поняттями генетики до розуміння звідки ми, хто ми, як йшли. Проте, я не знайшла у книзі відповіді на питання – куди ми йдемо? Дивовижна подорож людини у десятки тисяч  років. Проте, якщо взяти за відправну точку сьогодення, наш геном не розкаже мовою Y-хромосоми та мтДНК де кінцева точка нашої подорожі і чи вона взагалі є. Певно, еволюція – безперервний процес, що розповідає про минуле, а не передбачає майбутнє.

Людина, як сутність, розвивається методом проб і помилок, що відображені у ДНК. Це природний комп’ютер, що чітко і точно формує теки з закодованими файлами. Маючи структуру “подвійної спіралі” ДНК людини “штампує” копії з відповідними мутаціями, вони і стають своєрідними стрибками розвитку. З певністю можу сказати, що я мутант, взявши по 50 % генетичного матеріалу від своїх батьків, процес копіювання на виході припустився потрібних помилок, саме тих, що дозволяють мені бути собою… 

“Мета науки не в тому, щоб відчинити двері нескінченному знанню, – цитує автор Бертольда Брехта, – а в тому, щоб покласти край нескінченній помилці.”

Думаю, людина стала найкращою помилкою Природи, скажімо Творця. Менше з тим. Кожен розділ автор розпочинає цитатою, що по-своєму наштовзує на роздуми. 

Перший розділ – “РІЗНОМАНІТНІ ЛЮДИНОПОДІБНІ”. 

Пропоную не лестити собі, що ми чимось вищі ссавці за інших ссавців, але водночас маю погодитись з автором, який запевняє, що наш генетичний код робить усіх нас людьми, а кожного окремо – особистістю: “Але не сам код дає нам таку інформацію, а радше відмінності, які ми спостерігаємо, порівнюючи ДНК двох і більше особин. Ці відмінності і є історичною мовою генів.”

“І Бог на свій образ людину створив…” Автор цитує Книгу буття 1: 27-81 та розпочинає одіссею тезою: “Міфи про створення людини лежать в основі всіх релігій. Хоч вони й намагаються пояснити як ми з’явилися, але не в змозі розкрити причину різноманітності культур, форм, розмірів і кольорів шкіри, які ми спостерігаємо в людей по всьому світі.”

У даному розділі аргументує теорію Дарвіна та інших науковців світу констатуючи факт про “один вид і багато підвидів”.

Другий розділ – “E PLURIBUS UNUM”.

“Що ми вважаємо початком, часто – кінець. А дійти до кінця означає почати спочатку. Кінець – відправна точка.” (Т.С. Еліот. Літтл-Гіддінг)

Дослідження варіацій не дають розшифрувати основні генетичні чинники. Хоча в той самий час,  саме генетична варіація вкрай важлива для вивчення людського різноманіття, адже саме генетичні зміни приводять до еволюції.

“На своєму базовому рівні еволюція – це просто зміна генетичної структури виду, що відбувається з плином часу”.  

Від експерименту по вивченню крові, що спричинив відкриття різних груп крові до класифікації людства за географічною ознакою та розуміння  рушіїв еволюції – мутація (довільна зміна в послідовності ДНК); природний добір, що відбувається шляхом переважання одних ознак над іншими і наданням репродуктивних переваг їхнім носіям; генетичний дрейф – властивість невеликої кількості дрібних зв’язків формувати упереджене уявлення про популяцію, з якої їх узято.  

Автор стверджує: “Поєднання цих трьох рушіїв створило приголомшливе розмаїття наявних сьогодні генетичних наборів  і широке різноманіття людської популяції.”

“Бог і природа ніколи не роблять зайвих зусиль, а лише необхідні.” (Аристотель)

Тобто різноманіття не слід припускати без необхідності, бо якщо в реальному світі  кожна подія відбувається з певною ймовірністю, то безліч подій трапляються з помноженими одна на одну ймовірностями, і загалом, комплекс подій менш імовірний ніж одна подія. 

“Але звідки нам знати, що природа завжди вибирає найощадливіший шлях, – питає автор й відповідає, – схоже, що природа здебільшого справді віддає перевагу простоті, а не складності. Тому, якщо ми припускаємо, що зміни у природі відбуваються найкоротшим шляхом з пункту А у  пункт Б, то в нас виникає теорія, яка дозволяє робити висновки про минуле.”

“Абетковий суп”, “Переповнений Едем”, “Єва”, “Чоловік Єви”, “Вода, вода, куди не глянь…” та багато інших частин у розділах що захоплюють і ведуть у паралельний світ людини, але ідентичний її фізичному життю. Своєрідне життя під мікроскопом відкриває важливість культури та мови, що прийшли разом з осілим способом життя та сільським господарством. Усе що ми робили, як вид і робимо зараз – не випадковість, а закономірність еволюції. Саме та закономірність, що вивела примата з лісу в степ та рухаючись уздовж узбережжя розселила людей по цілому світі. 

Ми всі занадто індивідуальні та різні, аби жити єдиною глобальною світовою спільнотою, і в той час, ми надто ідентичні у своєму роді, аби не приймати дрібні відмінності, що роблять нас тими, ким ми є – особистостями свого періоду в просторі та часі. Я навіть не пробую нафантазувати як має спрацювати еволюція аби ми стали  ще на один маркер вище – не просто людьми, а щонайменше людяними людьми. Таке враження, що еволюція на нас зараз, трішки, відпочиває. Але я ж не бачу нас у розрізі ДНК…

Зрештою, закінчую відгук тою цитатою, що почала:

“Ця книга не про походження людини, вона про нашу мандрівку як біологічного виду з Африки, місця нашого народження, до найвіддаленіших куточків Землі, з моменту появи найперших повністю сучасних людей до наших днів – і далі.”

Рекомендую почитати.

Науково-популярне видання “Подорож людини: генетична одіссея”, 2019 “Книжковий клуб”

Переклад з англійської: Наталія Гоїн.

Світлана КЕДИК

Народилася 24 січня 1981 року поблизу міста Виноградів) – українська письменниця, авторка поезій з вишуканим присмаком еротизму, філософських есе та прозових творів, казок для дітей. Дипломантка конкурсу Коронація слова 2011 в номінації «Романи» за збірку казок “Зірочка”. Лауреатка “Сорочої премії” ім. Петра Сороки (2021) в номінації “Денникова проза” за книгу “Етимологія щастя” Засновниця та редакторка культурно-мистецького інет-видання “Виноградівські Вогні”. Авторка книжок: «Світ Добра» (Карпатська вежа», 2012); «Етимологія щастя» («Український пріоритет», 2020); Співавторка: «Трикутник» («Лілія», 2017)

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва