Поль Деларош «Страта Джейн Грей»
Поль Деларош «Страта Джейн Грей», 1833 рік
Лондонська Національна галерея
В січні 1928 року річка Темза вийшла з берегів та затопила підвали галереї Тейт. Картина Делароша разом з іншими експонатами постраждала внаслідок цієї повені. Але при перегляді реставратори обійшли її увагою. Академізм Делароша не викликав особливої цікавості. Серед постраждалих робіт було чимало картин важливіших, на думку експертів-реставраторів, для галереї полотен. Її залишили в підвалі. В 1973 році один дослідник виявив згорнуте полотно в запасниках галереї. Вона, на диво, мала пристойний вигляд. Її почали реставрувати та виставили в 1975 році в Лондонській Національній галереї. Куратор писав: «Я зовсім не переслідую ціль реабілітувати Делароша. Єдине, чим він може зацікавити наше покоління – це питання, що зробило його таким популярним у свій час». На подив організаторів, виставлена картина викликала справжній фурор в галереї. Вона не втрачає своєї популярності і зараз та являється самим відвідуваним експонатом.
Про сюжет картини.
На полотні зображена Джейн Грей, яку в народі прозвали «королевою дев’яти днів». Джейн являлась правнучкою короля Генріха VІІ, але у неї не було високих шансів зійти на трон, бо залишалася лише четвертою в черзі серед спадкоємців. У той час правив п’ятнадцятирічний король Едвард ІV, а прямим спадкоємцем престолу була його сестра Марія. Однак, невиліковно хворий король позбавив її влади, а призначив Джейн своєю наступницею, оскільки вона розділила протестантську віру з монархом. Але після смерті короля Джейн правила лише 9 днів. Марія підняла бунт, який привів її до влади. Після цього Джейн і її чоловіка стратили в Тауері. Вона рахується однією з поважних фігур в протестантстві, її вважають мученицею. Джейн на той час виповнилось шістнадцять років. Королеву Англії Марію прозвали в народі «кривавою».
У чому ж секрет цього полотна? Рафінований академізм Делароша, виявляється, зіграв роль милосердного «бога». Реалістичне зображення картини викликає зворушливі відчуття, співчуття, трагізм тої події. Завдяки йому глядач може бачити повне відображення страти, як і те, як сам художник відноситься до цього. Про це свідчать деякі деталі. Наприклад, він одягнув Джейн у біле плаття, підкреслюючи її невинність, чистоту, стражденність. Це остання мить перед гибеллю. Вона із зав’язаними очима покірно нахиляється, інтуїтивно хоче впертися руками і прийняти вирок. Навіть кат, якого художник зобразив з правого боку, не поспішає. Він затягує час і робить це навмисно не для того, аби повтішатися з жертви, а співчуваючи їй та цій роковій кривавій події. Він, немов би хоче зупинити страту. Тендітність та невинність Джейн на фоні двох масивних чоловічих фігур найактуальніша в картині і саме цим Деларош зробив своє полотно вражаючим.
Підготувала Валентина Костьо
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.