Штрихи до виставки абстрактного живопису Золтана Дудаша
Те, що підштовхує людину до творчості завжди має мету – заглянути в ілюзорний світ, відчути причетність до його творення, відтворити… Абстрактна стихія якнайкраще ілюструє цю поведінку людини, митця.
Золтан Дудаш – митник, тільки до тої пори, поки він сам свідомо ототожнює себе з цим. А з іншого боку – людина з багатим творчим потенціалом, невтомний споглядач, руйнівник теорій про те, що колір – мертва матеріальна субстанція. Живопис для нього не традиційне заняття, а подорож якраз у той ілюзорний світ. Він десь одразу з орієнтувався на тому, що хоче показати. І для нього абстракція – це вивільнення простору з багатим кольоровим вмістом. Головним поштовхом до цього стало його захоплення технодайвінгом. Цей інший світ під товщею води з печерами, кораловим дном вразив інакшістю, певно спровокував в малярстві Золтана створення великих полотен та заглиблення у суть творення. Площинний, пластичний живопис з живим, рухливим коливанням кольору надзвичайно емоційний, «зачерпнутий» дійсно десь із дна. Чистий, прозорий колір метафізичного тіла. На перший погляд нібито й легко «рівняти» оту площину, але Золтан може десь сказати наскільки примхливий цей процес, наскільки складно врегулювати стан кольорів та знайти момент наближений до суті. Безпредметне завжди в ускладненій формі. З нього теж потрібно скрупульозно відсікати зайве, як це робив Мікеланджело з брилою мармуру, щоб отримати скульптуру. Стихія абстракцій потребує сміливих рухів, які по напрузі не поступаються зарисовкам з натури в академічній техніці. Так, Золтан скоротив собі шлях, не витрачаючи час на вивчення цього матеріалу, бо ота жива, живописна пластика стала доступною, бо за нею стоїть лише задум, концепція. Мить творення якраз та, яка тут і зараз.
Хочеться якраз пригадати ще одного митника, що писав картини – Анрі Руссо, знаного примітивіста. Не для протиставлення, та варто відмітити, що Руссо не збагнув би інший варіант, як зображати свій фантастичний світ уяви. Це його переповнювало. Він став унікальним в цьому, але таким і залишився. Абстрактний живопис більш універсальний, можливо десь більш доступний та постійно еволюціонує, видозмінюється. За його допомогою можна вирішувати все нові й нові творчі задуми, над якими Золтан Дудаш постійно працює, експериментує, а значить рухається вперед.
Валентина Костьо
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.