Жив єдиним бажанням зробити світ духовно багатшим і кращим
Історія життя і діяльності Святого Франциска Асизького стала центром цікавої зустрічі вірників місцевого Вознесенського римо-католицького храму у Виноградові. Пройшла вона в рамках ювілейного відзначення 800-ліття з дня народження засновника згромадження монахів-францисканців і стала вдалим доповненням відомостей про нього. Її так цікаво, виразно і глибоко пізнавально провів отець Маріо (у миру Ференц Вайнраух). І розпочав він зустріч з щоденної молитви Святого Франциска Асизького перед хрестом розп’ятого Ісуса, що приніс себе в жертву за гріхи і за примирення з Богом усього людства.
Всемогутній і славний Боже,
Освіти темряву мого серця,
І дай мені справжню віру,
Стійку надію і досконалу любов,
Чутливість і розум, господи,
Завжди виконувати твою святу і правдиву волю…
У Святого Франциска було своє визріле в душі розуміння: Бог керує світом. Церкві дає своїх святих. Ними проявляється і керує святий дух. І церква отримує нове дихання, Це він по-синівськи щиро любив оточення, в якому перебував, тварин, навіть хижаків, з якими умів розмовляти, багатий рослинний світ, цілюще зілля, землю по якій ходив, людей, з якими його зводило життя. Його не лякали життєві труднощі, незручності, невлаштованість, людські осуди і несправедливість. Усе був готовий пережити, перенести витерпіти, подолати в собі заради любові до Христа. Був твердо переконаний, що лише єдиний Бог збереже людину, поблагословить, покаже їй своє обличчя, помилує і дасть мир та спокій душі її.
Прожив Святий Франциск 44-ри роки земного життя. Похований в церкві Сан-Франческо в Ассізі, в Італії. Це місто стало серцем цієї країни. Той, хто хоч раз побував у ньому, відверто зізнається і каже, що біля усипальниці Святого Франциска молитва сама проситься і ллється з людського серця. Місця тут відчутно намолені. Атрибутами Святого Франциска визнані і оберігаються: Тау-хрест, голуби, птахи, тварини, вовк в ногах 8 Рax et borum, францисканський аскетизм, стигмати ‒ особливий знак від Бога. За два роки до своєї смерті чоловік пережив страждання Христа. І на його руках, ногах та з боку появились 5 незагойних, постійно кровоточачих важких ран, Сталося це на горі Таверна. Тут Святий постійно усамітнювався для молитви. Тривалий час вів свою щиру розмову з Богом. Перебуваючи в його відчутній присутності. І сталося диво: з небес до нього спустився юнак в образі шестикрилого серафима, всередині якого був розіп’ятий сам Ісус. Вся гора Таверна засяяла дивним світлом, а Франциск в цей час відчув у собі дивні зміни. Тут він пережив такі страждання, які переносив на хресті сам розіп’ятий Ісус Христос. Впродовж свого життя, Франциск був закоханий і Його любив та цінував понад усе.
Що привело Франциска до святості?!
Народився 7 липня 1182-го року, в заможній родині купця П’єтро ді Бернардоне, який успішно торгував тканинами і маючи значний від цього дохід, позичав свої гроші людям, які розпочинали свої власні справи. Часто їздив у Францію, де скуповував товар. Там зустрів Піцу де Боурлемонт, яку вибрав за дружину і привіз в Італію. Вона і народила йому сина, якого охрестила Джовані, Але чоловік, повернувшись з доріг додому, дав йому інше ім’я – Франциск (в перекладі – француз). Згодом у єдиного в родині хлопчика-улюбленця, якого батько бачив спадкоємцем і продовжувачем своєї справи, з’явилося шестеро сестер. Не знаючи нівчому відмови, Франциск виріс і серед своїх ровесників став “королем” молодіжних забав і пригод. Йому хотілося чогось неймовірного. Бачив себе лицарем, коли між двома містами почалася війна, пішов воювати і потрапив в полон. Тут, розбещений батьківськими статками, юнак побачив людське горе, страждання, біль, вперше пережив приниження, важко захворів, тут тверезо задумався над життя, і виніс важливий для себе урок: не в грошах, почестях і славі людське щастя, вони не варті нічого. У світі є інші, важливіші речі і цінності – духовність.
З полону батько викупив сина. На превеликий жаль, він не виправдав його надій. І замість того, щоб дбати про примноження сімейного достатку, син почав роздавати гроші обездоленим, злиденним людям. Розлючений купець порахував, що син став божевільним і відвіз його на суд до єпископа Василя. Той уважно вислухав обидві сторони, і коли батько прилюдно відрікся від сина, той мовчки скинув з тіла свій одяг і вручив його батькові з такими словами: “Повертаю тобі, те що ти мені дав. У мене є єдиний мій отець Небесний, якому я і служитиму. Епископ пройнявся повагою до юнака. Зняв з плечей червону мантію і прикрив нею оголеного перед людьми упертого хлопчину.
Світле його пізнання божого слова
Святий Франциск був звичайною людиною. Як його біограф Фома описує: “Був середнього зросту, смаглявий з себе, красномовний, веселої вдачі. Голова кругла, витягнуте продовгувате лице, прямі брови, темне волосся. Ходив у коричневій рясі до п’ят, оперезаний білою мотузкою з трьома зав’язаними вузлами. За плечима його звисав капюшон, який надійно захищав від стужі, зимових холодів, вітрів, дощу. На ногах був взутий в легкі сандалі. Як крик його надії на вічне життя залишалися щоденні поклоніння хресту, щира молитва, сподівання у вічності на зустріч з єдиним своїм отцем небесним, святим людинолюбним Богом.”
Коли ходив, проповідуючи Боже слово, йому приснився віщий сон в якому виразно прозвучали Божі слова: “Іди і відбудуй мою церкву, яка розвалюється.”
Біля себе вже мав своїх по вірі і переконанню послушників-братчиків. Святий Франциск зібрався і вирушив до Риму. Добився аудієнції з Папою Римським у якого попрсив поради, що має далі робити? Папа Інокентій, який у віщому своєму сні побачив молодого монаха який старанно підпирав святу будову, що на очах руйнувалася. У францискові впізнав того монаха і дав йому таку пораду: “Іди і далі проповідуй Боже слово і напиши статут свого згромадження, де чітко вкажи місію, права і обов’язки його служителів.”
Монах виконав цей наказ свого найвищого покровителя і почав відвідувати святі місця. Побував в Азії, добрався в Марокко, пройшовся святинями Єрусалиму. Запам’яталася йому зустріч з султаном. Після відвертої з ним розмови той зізнався Франциску, що охоче прийняв би християнську віру, однак навколишнє оточення його намір би просто не зрозуміло і осудило. Однак він охоче слухатиме Франциска, підтримуватиме і допомагатиме йому у його подальших задумах. Він відчув, що цей францисканець робить усе саме так, як робив на землі Христос. Він не шукає підводних каменів, а чесно позбавляється і роздає своє майно та йде слідом тим шляхом, який вказаний йому самим Ісусом.
Своє щастя святий вбачав у людській покорі Всевишньому. Це його виважений і остаточний вибір: служити Богові і людям, через святе причастя під видом хліба і вина допомагати вірникам звільнятись від обтяжливих буденних кайданів земних гріхів і заново відроджуватись у вірі. Ця благодать діє через тих, хто так виконує свою християнську повинність. Якщо так жити і чинити, то можна дійти до вершин святості.
Залишив він по собі і дуже потужну діючу донині молитву “Боже, вчини мене знаряддям миру”. Вона вибита на іконці з його зображенням. Досі зберігся його рукопис, написаний на чистій італійській мові ще задовго до започаткованої знавцем італійської мови Данте… Отець Маріо робить висновок: святим він не народився. Став після усвідомленого свого вибору, вважаючи своїм батьком єдиного Бога-отця в небі; матір’ю – святу церкву на землі. Вона завжди покладається на своїх дітей і постійно піклується про них. Перебування на війні в Італії змінило його. Під час військових дій Бог перемінив Франциска і зробив його вірним своїм служителем. У Виноградові згромадження францисканців сягнуло 5 віків. Заново відродилося у 1989-у році. Місту були заново повернуті храм Вознесіння Пресвятої Богородиці, келії та саму споруду монастиря Святого Яна Капістрана. Останній повністю відновлений. Після старанної реставрації холодні кам’яні стіни, всі його кімнати-келії набули неповторного вигляду і далі придатні для людського проживання. З початком широкомасштабної війни цілих півроку в них безкоштовно проживали самотні літні і молоді сімейні пари вільно переміщених осіб зі Сходу, мирні люди-переселенці із зон бойових дій. Отець Маріо нагадав, що в угорському видавницті “Нова людина” вийшло з друку унікальне 363-и сторінкове видання “Францисканці у Севлюші” (“П’ятсот століть в реальній появі і часі”). Книга нашої землячки з Виноградова, колишньої викладачки третьої міської ЗОШ І-ІІ ступенів імені Жігмонда Перені Маріанни Рішко, “Ferencesek Nagyszoloson” (Otszaz eves jelentek terben es idovben), яка зараз проживає в Будапешті, основана на історичних архівних матеріалах і достовірних документах та свідченнях пережитого віками часу. Жінка-пошуковець і краєзнавець, тонко описала історію появи чернецтва в місті, його внесок у розвиток духовності, культури, освіти і менталітету угорського населення, постійно проживаючого тут на протязі цих історичних періодів. Потім священик і наставник храму і монастиря запросив присутніх оглянути відреставровану старовинну будову і відчути молитовний подих минулих тут п’яти віків. Враження від цієї творчої зустрічі важко передати. Залишились вони справді глибокими і незабутніми. Простими словами їх не переказати. Кожному присутньому на цім заході їх варто було свідомо пережити і відчути в душі. Бо таке сприйняття і відчуття справді на довго і воно у пам’яті людській неодмінно відіб’ється, відкарбується і не забудеться…
Марія КОНКІНА
очільниця Виноградівського відділення ГО МАЛІЖ
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.