Чендей. Пайочка. Деталі.
Через кілька годин їду в Ужгород, щоб поспілкуватися з усіма, хто зустрів на своєму шляху Івана Михайловича Чендея, Майстра високої літератури.
На той юнацький час, коли я заходив до його садиби, ще не було усвідомлення, що спілкування з ним закладає глибше розуміння багатьох речей в літературі й житті. Оскільки завтра виноградівська «ЛіТерра» на своєму чаюванні говоритиме про речі «прозові», вирішив ще раз нагадати уроки Майстра на цю тему. Колись стаття була опублікована в часописі «Екзиль». Якось на день народження Івана Михайловича я влаштував собі «чендеївське читання», знайшов «Пайочку», яку раніше оминав через надто неінтригуючу назву, прочитав і зрозумів, що справжній письменник – пророк.
Статтю подаю в скороченому варіанті:
ЧЕНДЕЙ. ПАЙОЧКА. ДЕТАЛІ.
Малим я хочу висловити велике…
Адальберт Ерделі
Тема своєї, приватної землі заявила про себе зовсім нетрадиційно, незвично в оповіданні Івана Чендея “Пайочка” (1986). Ситуація, в якій відбувається подія, добре зрозуміла тим, хто пожив у розпал радянської влади, коли про приватну землю, а тим більше про її купівлю-продаж і мови не могло бути, бо й не було у цьому сенсу. Здається вже й суспільне ставлення до землі, як до “нічийної” виробилася раз і назавжди. Так от…
Але, мабуть, неварто квапитися, тим більше, що сам Чендей, не надто підстьобував свою розповідь, залишаючись вірним власній та й загальнолітературній тодішній традиції. Його герой Дмитро Довгий, зійшовши в Ужгороді на залізничній станції, вирішив годину-півтори почекати на вокзалі, поки ніч не почне переходити в ранок. Глянув на велике більмо вокзального годинника, стрілка якого нервозно пострибує “коником на покосі”. Власне ця та інші деталі й описи дають зрозуміти, що його герой приїхав із далекого села. Разом з тим попри розмірену, уповільнену розповідь, в оповіданні, “зайвих” деталей і описів не знайдеш. Передавши атмосферу ранкового вокзалу і ранкового Ужгорода, прозаїк жодним словом не подає опису міста, яким їде Дмитро Довгий у автобусі. Тільки на площі Корятовича виписана єдина деталь – опис “тої гратчастої брами з різними спіралями і кружалами на додаток, куди впливав живий потік поспішаючого міського люду”. Це про міський базар. І ще одна неминуча деталь Ужгорода 80-х – “і без того настояне на палених кістках повітря тепер таким диким смородом по ньому гулькнуло, коли мимоволі озирався по черевиках, по штанях, а чи випадково не гаркнув до якоїсь песячки чи котячки – що могло іще таким бридким і гидким бути? Неборак Дмитро Довгий не здогадувався, що неподалік ужгородський м’ясокомбінат…”
Неквапом автор веде Дмитра Довгого до мети, описує ключкою зігнутого вказівного пальця, яким стукає у двері міської квартири по вулиці Марії Заньковецької, детально описує вуйну Анну, яка тут живе давно, переїхавши із Забережі до дочки, капчурики із домашньої вовни на її ногах, описує нетривалу вступну бесіду при зустрічі, однак при всьому “багатослів’ї” жодна фраза не є непотрібною, кожна несе важливе смислове навантаження, оскільки свідчить про селянський характер і навіть стиль думок Дмитра Довгого, про міське життя очима лісоруба із Забережі. Врешті перша ж розмова, спогади про село, про знайомих односельців, які живуть або які повмирали, – це вже початок інтриги, яку вніс своїм приходом і своєю метою Дмитро Довгий. Для гостя тепер кожне вимовлене слово, кожен поворот теми має значення, бо від цього залежить настрій вуйни Анни і бажана або небажана відповідь щодо тієї справи, з якою він до неї прийшов. А прийшов він зі справою аж надто незвичною як на 1986 й рік. Зять, який тільки мовчки спостерігав за розмовою двох забережан, сприймав усе як потішний спектакль з учорашньої, дорадянської днини, зайняті ж в спектаклі – дивні виконавці дивних ролей. Врешті будь-хто з тодішніх читачів, мабуть, сприймав ситуацію як анекдотичну, нереальну. І справді, хіба не дивно, що Дмитро Довгий витримав довгу дорогу до обласного центру для того, щоб купити у вуйни Анни “пайочку” – наділ землі у горах, який колись, ще до колгоспів, Анна одержала у придане від своїх батьків, а сьогодні “де-юре” їй взагалі не належить. Але кожен із забережан досі пам’ятає межі своїх і чужих земель, почуття власності і поваги до власності на землю дивним чином уживаються з колгоспівськими реаліями. Реакція господарів на цю пропозицію різна. Думку зятя ми вже знаємо, дочка Анни Марія сприйняла прохання як можливість одержати гроші “ні за що”. А от Анна… Відчуття власності на ту пайочку для неї – це можливість відчувати себе справжньою ґаздинею, а не на ласках зятя і доньки, прописаною членом сім’ї та ще й без пенсії. Анна ніби ногами відчула не долівку міської квартири, а істинну непохитну земну твердь.
Анекдотична на перший погляд ситуація видається авторові, який ці почуття добре розуміє, зовсім не смішною. Вона є філософською, вічною, оскільки тема власності й землі як моральна категорія залишатиметься актуальною завжди. Малим висловити велике. Риса, яка поєднала закарпатців Адальберта Ерделі і Івана Чендея, втім як і всіх проникливих талановитих митців. Особливо це зрозуміло сьогодні, коли землі знову повертається її ціна і цінність. Незграбно, не завжди справедливо, але повертається. Як не згадати при цій темі найбільш масовий випадок 1994 року, коли всі жителі села Драгово Хустського району, не чекаючи указів і розпоряджень, в одну ніч розпаювали всю колгоспну землю, керуючись старими, дорадянськими межами своєї “вутцюзнини”, “мамизнини”, “бабизнини”. Пророцтво, хоч і непрямо висловлене в оповіданні “Пайочка”, збулося. Зрозуміло, після стількох років розподіл виявився далеким від справедливого, але це вже інша тема. Тут мова йде про відчуття власності, яке дивовижним чином “ожило” в людях, вихованих в умовах державної ”нічийної” землі. Нинішній читач, зважаючи на свій уже нерадянський досвід, сприйме “Пайочку” під зовсім іншим кутом зору.
Отже, починається торг. Торг за недоглянуту в горах землю, на яку знайшовся перший і, мабуть, останній покупець. За землю, на якій врешті Дмитро Довгий міг косити й не купуючи її. Торг за землю, на якій вуйна Анна все одно ніколи ґаздувати не буде, а дітям вона непотрібна й поготів. Але ціна, яку запросила Анна за ту пайочку, вразила не тільки покупця, а й власну, жадібну до грошей дочку – 1000 рублів! Власне, така ціна з вуст Анни могла б збентежити будь-кого з персонажів оповідання, але не читача.
Тут знову повертаємося до деталей. Промовистих і невипадкових. Дмитро Довгий бачить домашні капці на ногах Анни. Капчики поки що свідчать не більше, ніж про звичку працювати навіть у міській квартирі, де й роботи ніби нема. Але вже сільський кужіль, який стоїть біля імпортного піаніно, означає для гостя із Забережі дещо більше. “Довгий ніби зрадів, утішився, бо ніщо-ніщо його тепер до Анниної оселі в місті не впускало так, до Анни так не наближало і з вуйною не ріднило, як звичайний жіночий кужіль білої вовни, вткнуте до нього веретено.” Те веретено, очевидно, багато значило і для самої Анни і, мабуть, не менш тісно ріднило її з селом, про яке вона розпитує кожного односельця, який приходить до них у міську квартиру. Саме після того, як Дмитро Довгий зауважив кужіль, Анна ожила, розсловоохотилася. Отже, Забереж для неї не просто село, яке вона покинула багато років тому. Але ось під час сніданку Довгий згадує про Аннину пайочку і вона відразу заговорила про свою пайочку з таким достоїнством, ніби це не клаптик землі, а цілі великі полонини. Потім знову виникає розмова про пайочку і виявляється вона досі пам’ятає кожний шматок цього поля, вільшаник, у якому завжди була вода, яблуньку, пам’ятає межі своєї пайочки. “Мені досить було б на пайочку один крок ступити, одним оком по пайочці повести, подивитися, як усе-все мною було би знайдено… пам’ятаю, як учора на ній була… “
Потім розмова триває про пайочку, про торг, про квартиру, в якій так добре живеться, в якій все є для того, щоб спокійно і в достатку жити. Але попри це у Анни знову вихоплюється “Коби іще один раз… Усього один раз босими ногами в сінокіс росяним полем тої пайочки піти…” І знову навертається пронизливий спогад про Забереж, про пайочку в горах. Здається автор уже дав достатньо зрозуміти, що саме усвідомлення власності на пайочку, на “питоменне”, дає Анні життєві сили, можливість почуватися самодостатньою людиною. Врешті, можливо, завдяки пайочці вона ще живе, коли більшість однолітків уже повмирали. Так, автор дав достатньо зрозуміти… З цього моменту такий ретельний і послідовний у докладності прозаїк зовсім не пояснює психологію і мотиви, коли вуйна Анна говорить досить дивні для літньої жінки слова про те, що може вона й сама прийде на ту пайочку, щоб працювати на ній, косити й сушити сіно. І без авторських слів зрозуміло, що Анна просто не може логічно пояснити ні Довгому, ні навіть дочці, що ту закинуту пайочку вона не хоче продавати взагалі. Але її не зрозуміють, тому що дітям до тої землі байдуже, вони навряд чи всерйоз сприймають, що доки є пайочка, доти є у Анни живий зв’язок із Забережем, та й у самих дітей теж. Втратити пайочку для Анни – значить утратити все. Чому б інакше Чендей згадував таку деталь, як вузлик з грішми, які Анна збирає собі на похорон? Раптом Анна подумала, що гроші від Дмитра вгорне до того самого вузлика…
І коли дочка таки добивається, щоб землю продати, вона й не здогадується, чого домоглася насправді, яка життєдайна ниточка обірвалася в душі матері. Але зазвичай багатослівний Чендей цього не пояснює. Все, що треба було, він уже сказав.
Василь Горват
Залишити відповідь
Щоб відправити коментар вам необхідно авторизуватись.