Ідеологія захисту Ласло Гайду

ОсобистостіІдеологія захисту Ласло Гайду

Ідеологія захисту Ласло Гайду

Велика частина справи художника – визначитися. Визначитися з напрямом свого руху, з об`єктами композицій, з вибудовою образів, з технологією передачі відчуттів, з тлумаченням того, що передаєш на полотно.

Ця потреба не є нагальною і інколи у митців вона займає певний проміжок творчого часу, а інколи вона залишається закулісною. Так чи інакше – це є прояв особистості, її індивідуальна оболонка. Те, яким має бути мистецтво, художник вирішує навіть не сам, а завдяки глибокому інтуїтивному баченню. Глибина ця також має свої виміри. Десь поверхневе споглядання дає тільки блискітки, тільки натяк на спроби художника показати себе. Та чим глибше це відчуття, тим воно завбачливіше і строгіше у своїй суті. Далі тільки стандарти, тільки згустки, які будують ідеологію. У Ласло Гайду це ідеологія захисту. Його фарби на полотнах підсвічені і це не гра відтінків. Це світло кристалічне і закристалізоване. Воно монументальне і живородне. І не даремно на його полотнах так багато образів, символів, знаків: прихованих, зашифрованих. Це вже апокрифи переписані наново. І ця система сплетінь нагадує Сонячну з правічним рухом по колу, бо коло захищає і у ньому світло Бога, а Бог – це захист.

Про це думала я, стоячи в епіцентрі полотен художника, що виступає в ролі заступника і покровителя, посередника між давнім світом і сьогоденням. І хто забажає ступити крок назустріч невідомому, зробить його легко, впевнено, бо світло, що на площині полотна об`ємне. Вам не прийдеться робити зусилля, щоб іти вперед – воно вас рухає і ви по інерції будете в ньому, як в самих собі. Теологи про таке пишуть інакше, у мистецтві ці практики не рідко використовуються та не в кожному випадку вдало. Художнику потрібно отримати право на це, самому визначити для кого і для чого творить і вибудовує нову голограму життя. Творчість Ласло Гайду сплавляється вже давно, знайшовши усі потрібні компоненти. Тому таке світло і такий необмежений простір захисту відчувається при спогляданні…

Біографія

Народився: 07.09.1944

Місце народження: м.Ужгород

Закінчив Український поліграфічний інститут ім. І. Федорова (1975). 

З 1977 року член Національної спілки художників України. 

Учасник виставок творів художників Закарпаття в Києві, міжнародних виставок у Росії,Чехії,Словаччині, Угорщині, Німеччині, Франції, США. 

26  персональних виставок, з них в Ужгороді: 1975р., 1994р., 1999р., 2004р., 2009р.

Працював викладачем образотворчого мистецтва у ЗОШ №2 м. Хуст (1992-1996). З 1996 року – викладач відділу образотворчого мистецтва в Хустській школі мистецтв.

У 1999 році Гайду Л.І. присвоєно кваліфікацію «спеціаліст вищої категорії», а з 2000 року – «Вчитель-методист».

Започаткував і веде Авторську дитячу художню школу. 

Проживає і творить в м. Хуст на Закарпатті. 

Школа бере свій початок зі студії образотворчого мистецтва «Веселка», заснованій при Хустській ЗОШ І-ІІІст. №2. Сьогодні авторська дитяча художня школа діє як філія Школи мистецтв міста Хуст на базі творчої майстерні члена національної Спілки художників України Ласло Івановича Гайду.

Учні навчаються згідно з програмою, затвердженою наказом від 23.03.1994 року №141 Міністерства культури України та колегії Закарпатського обласного управління культури.

У 1-й клас АДХШ приймаються діти віком 10-12 років, які мають художні здібності. Термін навчання в школі – 5 років. За мету школа ставить:

• цілеспрямовану підготовку учнів у художні училища, коледжі, академії;

• підготовку випускників до роботи в установах та підприємствах, які

потребують фахівців відповідної художньої освіти.

Учні вивчають такі дисципліни, як: Композицію, Рисунок, Живопис, Скульптуру, Історію мистецтва, Іконопис, Писанкарство.

Предметом за вибором, визначеним Школою мистецтв міста Хуст є «іконопис».

Ласло Іванович розробив власний тематичний план вивчення іконопису з терміном навчання 5 років (170 годин), який передбачає:

1 клас (34 години) – Ікона на склі. Вивчення канонів. Вивчення ікони на склі.

2 клас (34 год.) – Вивчення Українського іконопису XI-XVІ ст. Вивчення канонів. Списування зразка класичної Ікони.

3 клас (34 год.) – Софія Київська. Іконопис українського барокко. Вивчення канонів. Списування зразка класичної Ікони.

4 клас (34 год.) – Готика в Європі. Відродження (деталі творів). Сучасний іконопис.

5 клас (34 год.) – Творчий підхід до створення іконописного твору.

Дипломна робота: Ікона власної композиції.

В кінці кожного навчального півріччя школа звітується виставкою творчих учнівських робіт. По закінченні школи учні отримують свідоцтво.

За час навчання в школі учні беруть активну участь у міських виставках та виставках районного і обласного рівня, про що свідчать чисельні відзнаки, зокрема переможцями обласного дитячо-юнацького конкурсу образотворчого мистецтва «Легенди Карпат».

Особливість творчої мови митця – колористика. Найцікавішим у творчому процесі Ласло Гайду вважає життя кольорів, їхнє єднання і гармонізацію. За мольбертом відходить від буденності, вкладаючи у свої роботи всю свою душу. Його твори ніби випромінюють невидиму енергію, а творіння не лише радують око барвистими образами, а й надихають і спонукають творчо зростати, підніматися у світ гармонії та краси, етики національного буття. Навіть якщо ми бачимо на його полотнах суцільну стихію плям і переплетених чи паралельно вібруючих ліній, все одно вони магічною силою втягують нас у дійство і гармонізують нашу душу.

Талант митця живиться з глибокого джерела народної творчості. Сюжети вертепів, колядок, народних казок і легенд, поєднання незвичайного, де природа вступає в духовні й тілесні стосунки з людиною, художник пропускає через призму філософського сприйняття, змушує замислитись над земним сьогоденням, повірити в існування інших світів.

Уміле варіювання світлом відкриває неповторне багатство тонів і півтонів, у яких домінує жовто-золотистий – колір сонця, пшениці й хреста на фоні блакитного небосхилу. Бо й справді, полотна Л. Гайду ввібрали в себе енергію сонця, духмяні пахощі землі, безмежну блакить карпатського неба.

Ще з ранньої пори творчого шляху художник обрав собі шлях, який поєднував в одній композиції простір, час і дію.

Деталі його композиційних творів – навколо нас, і кожна – своєрідний цикл, процес, розвиток, образ природи, людини, з її характером, психологією, філософією, об’єднаним вищим духовним началом.

Валентина Костьо

Найбільше люблю пізнавати світ, люблю читати, малювати (живопис, графіка, ілюстрація), писати вірші, вивчати мистецтво, в’язати, думати, гуляти, спілкуватися, прибирати в домі. Не люблю куховарити, але з любов’ю готує для сім’ї. Народилася на Волині. Виросла на своїх фантазіях, тому творчий путівник веде мене з дитинства та особливе творче піднесення почалося в зрілому віці. Автор дитячих збірок для дітей: «Намистинки» (ілюстрації авт.) вид-во Олександри Гаркуші, м. Ужгород, 2011р. «Відчуття щастя» вид-во «Майстерклас», м. Київ, 2014р. Персональні виставки живопису та графіки: 2009р. – м. Мукачево, замок Паланок, 2010р. – м. Хуст, галерея «Митець Верховини», 2012р. – м. Виноградів, галерея «Хелена», 2021р. – смт. Опішня, Полтавська обл., Національний музей-заповідник українського гончарства. З 2013 року працюю адміністратором виставкової зали ІМПАСТО в м. Виноградів на Закарпатті. Займаюся виставковою діяльністю.

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва