Цар-колос Катерини Білокур

Історія шедевруЦар-колос Катерини Білокур

Цар-колос Катерини Білокур

 «… Як узяла я того «Кобзаря» в руки, як глянула на ті чарівні малюнки, як прочитала ті вірші дорогі і прозу (там же він і про художників пише!), так, як ото старі люди кажуть, наче мені хто дання дав, наче ото дроком напоїв та ще й чисто розведеним! І я мов зрочилась!.. От як засіло мені в голову те велике слово художник! І як його вдіяти, і що вдіяти, щоб носити заслужено те велике слово?!»

Катерина Білокур

(з листа до С. Таранушенко, грудень 1953 року)

 В інтернет виданнях можна знайти багато  інформації про  біографію і творчість Катерини Білокур. Та ці матеріали здебільшого збереглися завдяки листам, у яких сама Катерина відкриває себе всьому світу. Життєві утиски, яких постійно зазнавала художниця не зламали її волю і бажання досягти того, що найбільше хотіла – бути художником. Потрібно зізнатися, що все, що ми знаємо про Білокур, зроблено нею – як твори, так і особливості біографії. Масивна творча енергетика народилася у тілі тендітної жінки з початком нового століття (1900), в лихі і важкі часи війн, голоду, страху, немічності. Поневірянь вона зазнавала і збоку сім`ї, де їй категорично забороняли малювати, принижували, наказували. Одна-однісінька серед байдужого світу, з вірою в себе, у свій особливий дар.   Вона шукала матеріали для роботи, викроювала час з-поміж тяжкої сільської роботи, голодувала і мерзла аби стати Катериною Білокур, яку ми тепер шануємо і гордимося. А в той час, маючи звання народного художника (1956), беручи участь навіть у міжнародних виставках, вона не знала як обігріти себе взимку, як вижити, та ще й малювати. Звання не давало захисту, не покращувало добробут, бо ніхто на це не зважав. Єдиною її розрадою були квіти, які вона не просто малювала, а «розміщала на картині» таке розміщення виникало в неї ніби спонтанно, коли «в голові заснується цілий ряд картин» і потім виношується. Це розміщення в «пучок» чи у «вінок». Вона малювала квіти «на картини», тобто кожній квітці призначала своє місце на полотні. Образи « пучка» і «вінка» – два найдавніші фольклорні образи. Вони і визначають ідейні сюжети картин Білокур. Йдеться про той тип композиції, який А. Макаров назвав сатуральним. Це коли квіти зібрані у пучок-еліпс або коло, або напіввінок, спиралевидний вихор, обертаються, як кільця Сатурна навколо певних речей – хліба, колосся, глечика, інтер`єру хати. Цей приклад свідчить про складність художнього мислення художниці. Вона не копіювала натуру, а лише брала для себе те, що потребувалося їй для картини. Як зазначив В. Нагай у статті до альбому «Катерина Білокур» (Київ, 1975) за сюжетом твори художниці «порівняно прості, а водночас  доволі змістовні полотна, в яких глибоко і кристально розкривається реальна довколишня дійсність. Образне мислення зосереджувалося на відтворенні та втіленні життєвої правди…» та зазначає далі «такого розмаїття квітів, як ми бачимо на картинах, у природі немає. У вінки та букети об`єднала їх багата фантазія художниці». Та напевно не тільки фантазія. Невидиму, але значиму роль зіграв фольклорний досвід, що є генетичним надбанням Білокур. Він робив інтерпретації з квітами, не дозволяв художниці працювати поза системою, недбало. Вона довіряла цьому досвіду і вберегла семантику у своїх роботах. Та для глядача – це світ нев`янучої краси, в якій безсмертя роду. Ні одна квітка не була зірвана Катериною задля того, щоб її намалювати, бо «зірвана квітка, – то втрачена доля» . Катерина над усе любила цей світ. Це – вищої міри любов, задля якої вона жертвувала своїм особистим, сімейним щастям, своїм здоров`ям, успіхом.

Після невдалих спроб потрапити на навчання до художніх вузів, Катерина наважилася написати лист, відомій на той час, співачці Петрусенко, відіславши його на не зовсім точну адресу з декількома малюнками. Напевно це була остання надія якось вилізти зі своїх труднощів і стати на інший шлях. Катерина прагнула навчитися малювати професійно. Лист отримали і вже незадовго Катерина бере участь у багатьох виставках по країні і закордоном. Декілька робіт, одна з яких «Цар-колос» виставляється на міжнародній виставці у Луврі. Три роботи так і не повернуться з виставки, будуть викрадені і по-сьогоднішній день невідомо де знаходяться. Катерина дуже шкодувала за втраченими картинами. Спробувала повторити (копії знаходяться в музеях), та розчаровано зазначала, що не в силі зробити подібне. Залишилася не вдоволеною і роздратованою. Під час Великої Вітчизняної війни її роботи знаходилися в різних куточках країни на виставках. Деякі зазнали значних пошкоджень, деякі пропали.

«Цар-колос» вона створила в тяжкий післявоєнний час (1947 чи 1949). Період голоду, коли її сім`я ледь виживала, підбираючи рештки колосків після збору врожаю колгоспом. Якої  пошани набув колосок на її полотні! Яку силу давав художниці! За цю роботу Катерина Білокур на виставці в Москві (ВДНХ) отримала орден «Знак пошани». Радянський союз щедро роздавав ордени, при великій нестачі хліба. «Цар-колос» став легендою і візиткою того злощасного часу, коли буревії лютували, як ззовні, так і в середині життя України.

Пабло Пікассо не міг відвести очей від картин Білокур на виставці в Луврі. Тоді він зазначить, що, «якби в нас була такого рівня майстерності художниця, ми б її прославили на весь світ». Катерина прославила своє мистецтво, дала йому життя, а про свою славу вона найменше дбала. Ніхто й ніколи не пробував копіювати чи підробляти роботи художниці. Надто сакральні вони, глибоко кореневі і в повному розумінні слова неповторні.

 Близько ста полотен Катерини Білокур днями покаже «Мистецький арсенал» в Києві, присвячуючи виставку ретроспективу 115 річниці з дня народження художниці. На експозицію потрапили роботи з колекції Музею українського народного декоративного мистецтва, Яготинського історичного музею і інших музеїв. Кожне полотно Катерини Білокур – це шедевр, який стверджує велику силу таланту простої сільської жінки, самоучки, яка над усе хотіла бути художником. І стала ним…

«Доля випробує тих, хто надумав дійти великої мети… але сильних духом не зламає ніщо. Вони з стиснутими вустами… уперто, сміливо і гордо ідуть до наміченої мети – крок за кроком, все вперед і вперед… І таки досягають мети. І тоді доля нагороджує їх сторицею, і відкриває перед ними всі таємниці дійсно прекрасного і ніким не перевершеного МИСТЕЦТВА.»

Катерина Білокур

 Валентина Костьо

Найбільше люблю пізнавати світ, люблю читати, малювати (живопис, графіка, ілюстрація), писати вірші, вивчати мистецтво, в’язати, думати, гуляти, спілкуватися, прибирати в домі. Не люблю куховарити, але з любов’ю готує для сім’ї. Народилася на Волині. Виросла на своїх фантазіях, тому творчий путівник веде мене з дитинства та особливе творче піднесення почалося в зрілому віці. Автор дитячих збірок для дітей: «Намистинки» (ілюстрації авт.) вид-во Олександри Гаркуші, м. Ужгород, 2011р. «Відчуття щастя» вид-во «Майстерклас», м. Київ, 2014р. Персональні виставки живопису та графіки: 2009р. – м. Мукачево, замок Паланок, 2010р. – м. Хуст, галерея «Митець Верховини», 2012р. – м. Виноградів, галерея «Хелена», 2021р. – смт. Опішня, Полтавська обл., Національний музей-заповідник українського гончарства. З 2013 року працюю адміністратором виставкової зали ІМПАСТО в м. Виноградів на Закарпатті. Займаюся виставковою діяльністю.

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва