У фотографіях минулого – там сфотографовані ми

ПодіїУ фотографіях минулого – там сфотографовані ми

У фотографіях минулого – там сфотографовані ми

 «Його пам’ятають як людину з добрим серцем, готовим завжди й кожному допомогти і порадити.

Жоден нужденний не відійшов від його дверей  з порожніми руками, кожному був готовий віддати останнє» – зачитує ознайомчий текст з автором Валентина Костьо, відкриваючи виставку робіт священика й фотографа Миколи Аврелія Керестені. В той час, як у таємничому світі фотографії, чорно-біла сутність минулого вимальовує побут звичайних людей крізь призму сучасного погляду. Ми здатні сповна зацінити одяг, чорні плями і світло… і зовсім трішки впіймати спектр почуттів та миттєвостей, що передають хронологію 40-х років 20-го століття у всій повноті простої, але довершеної буденності. Кожне фото композиційне – саме той просторовий кадр, що робиш раз і назавжди.

Ретро-настрій, ретро-фото подорожуючи  у ретроспективу через виставкову залу ІМПАСТО.

Певно неспроста,  після тривалої перерви в роботі, Виноградівська виставкова зала відкриває свої двері виставкою робіт людини, яка  не скорилася та встояла перед машиною комуністично-радянського режиму. Позаяк, кожен час має свою історію, свій режим, свій погляд … і сильних духом особистостей, які вміють зупиняти швидкоплинність життєвого руху  та перекладати його на мову чуттєвості. Ото заходиш до ІМПАСТО, дивишся на фото і відчуваєш проникливі зирки дитячих поглядів, запах маку, тишу поля у шумі вітру, спокій дівчини, яка читає при свічці, погляд старця у постолах… І враз бачиш історичну прірву між паном та бідняком, бо той погляд старенького настільки багатий, що вміщує в собі усю життєву мудрість, яка не відділяє за розміром  статків, але об’єднує за почуттям людськості. Ось це вона і є сила Духу.

А на відкриття прийшло чимало гостей. Серед переліку місцеві художники,  представники громадських об’єднань,  посадовці,  преса та пересічні люди. Як не дивно, але саме ця ранговість примусила побачити сьогоденність у фотографіях минулого – там сфотографовані ми.

Нинішня виставка фотографій Миколи Аврелія Керестені представлена Йосипом Климчаком. Перед примусовим виселенням  автор заповів її саме цій родині.

Ще один не дивний, і не збіг, і не обставин примушує зупинитись на факті тому, що Володимир Ньорба голова спілки фотохудожників Закарпаття, зумів повернути роботи священика родом  з с.Королева, що поблизу Виноградова, додому. Але тільки після їх подорожі Європою.

Так ми відкриваємо для себе старі-нові імена. Так ми відтворюємо історію в сучасності, так… тільки так – віддаючи дань культурно-історичному розвитку у власній свідомості ми інвестуємо майбутнє у потенціал найвищої якості. Тільки так і тільки тепер, зараз, сьогодні. Кожне сьогодні  окреслює яким буде завтра.

І якщо вчора Микола Аврелій Керестені був священиком за покликом Душі, а фотографом –  за покликом Духу, то сьогодні він та людина, про яку говорять, а завтра він стане частиною класики – яку вивчатимуть діти у школі. І виявляється для цього треба так мало – просто бути собою відтворюючи ідентичну тільки собі справжність.

Довідково:

Священик і фотограф Mикола Аврелій Керестені народився 24 червня 1910 року в селі Королево. Закінчив гімназію в Береговому та теологічну гімназію в Ужгороді та Пряшеві. Висвячений в Ужгородському Хрестовоздвиженському кафедральному соборі 28 липня 1935 року. Службу розпочав у селі Звала. У 1938 – 1950 роках служив капеланом в Гуменному, з якого регулярно, аж до 1950 року, добирався до села Сопковці на службу, що взимку було дуже не просто.

Проводив Маріянську конрегацію греко-католиків в Гуменному та багато часу присвячував молоді. Вчив їх співати старослов’янські пісні, молитися тa, в скромному капеланському будиночку, репетирував з ними театральні спектаклі. Часто риболовив разом з ними на річках Лаборець та Ціроха. Великим його захопленням була фотографія. Керестені був членом фотогуртка при Клубі словацьких туристів і лижників, активно брав участь у різних змаганнях та виставках.  

У грудні 1943 р. в Гуменному була організована перша фотовиставка словацьких фотоаматорів, у якій Mикола Аврелій Керестені взяв участь. Пізніше його фотороботи експонувалися також на виставках у Спишській Новій, Кежмарку, Банській Бистриці, Братиславі.

Високою оцінкою його копіткої роботи у царині фотографії стала нагорода «Золоте яблуко» на фотовиставці у Франції. Успіхи його виставкової діяльності оцінили редакції декількох часописів. Саме фотографії М.А. Керестені були вибрані для оформлення чергового календаря.

Теми митець знаходив у своєму найближчому оточенні. Так, у спадок нащадкам, залишилися пейзажні фотографії межиріччя  Лаборця й Цірохи, портрети мешканців Гуменного, Гажина, Сопковців, Кудловців, Камениці. Часто  він фотографував дітей та молодь, яким присвячував чимало свого часу.  

Репресивна машина комуністично-радянського режиму не зламала міцного духом Керестені. Він залишився вірним греко-католицькій церкві, навідріз відмовившись перейти у православ’я.  Його інтернували на примусові роботи до концтабору в  Новаки(1950), звідки був переміщений до Глоговця, а пізніше до табору в Пензіку  і монастиря в  Подолинцях. Пізніше, ліквідувавши монастир ( 20. 11. 1951), його виселили до Турнова (Чехія), де він працював на фермі.  Під час роботи ніби-то впав до вигрібної ями, в результаті чого зазнав серйозних ушкоджень голови. Його прооперували, але проблеми зі здоров’ям залишилися на все життя.  

Пізніше Микола Аврелій Керестені працював робітником мотузкової фабрики в Турнові, а востаннє – на хімічних комбінатах міста Литвинов, де отримав виробничу травму хребта. Помер Микола Аврелій Керестені в  місті Литвинов  25 січня 1969 року.

Світлана КЕДИК

Народилася 24 січня 1981 року поблизу міста Виноградів) – українська письменниця, авторка поезій з вишуканим присмаком еротизму, філософських есе та прозових творів, казок для дітей. Дипломантка конкурсу Коронація слова 2011 в номінації «Романи» за збірку казок “Зірочка”. Лауреатка “Сорочої премії” ім. Петра Сороки (2021) в номінації “Денникова проза” за книгу “Етимологія щастя” Засновниця та редакторка культурно-мистецького інет-видання “Виноградівські Вогні”. Авторка книжок: «Світ Добра» (Карпатська вежа», 2012); «Етимологія щастя» («Український пріоритет», 2020); Співавторка: «Трикутник» («Лілія», 2017)

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва