Рецепти для наступників: Юрій Станинець – майстер сюжетної інтриги

ОсобистостіРецепти для наступників: Юрій Станинець – майстер сюжетної інтриги

Рецепти для наступників: Юрій Станинець – майстер сюжетної інтриги

Ну що там у нас було? З великою натяжкою каз­ки й повісті Квітки-Основ’яненка, Марка Вовч­ка, Михайла Стороженка. У наступному столітті – “Ча­рівні пригоди” Юрія Смолича, Майкл Йогансен, Во­лодимир Владко, Дольд-Михайлик, окремі, як пра­вило нуднуваті, спроби деяких інших прозаїків.

По-справ­ж­ньо­му, цікавої авантюрної за сюжетом лі­те­ратури в Україні й справді пи­сати не любили, а ско­ріше не вміли. А сьогодні, коли зникла сис­те­ма за­гальнодержавної пропаганди книги, система її роз­по­всю­джен­ня, потреба надійного містка між більш-менш масовим чи­та­чем і книгою, потреба інтри­гу­ю­чої, подієвої літератури набуває гост­рої життєвої не­об­хідності для української літератури взагалі.

У причинах своєрідної інфальтиності вітчиз­ня­но­го красного пись­менства добре б колись розібратися. А зараз поговоримо про до­сить інтересні тенденції хо­ча б на прикладі недавно виданого ро­ману Юрія Ста­нинця “Сусіди”, написаного понад 60 років тому. Са­­ме в плані побудови сюжетної інтриги, при­ваб­ли­вої для читача, і не лише тогочасного.

З чого б почати? Мабуть, з того, що і автор пе­ред­мо­ви Наталія Реб­рик, і Петро Мідянка, який про­ана­лі­зував роман у своїй есе­їс­тич­ній статті (“Ек­зиль”, №3), говорячи про роман, неодмінно про­во­дять ана­ло­гію з прозою Панаса Мирного, Нечуя-Левицького, від­­шукуючи наявну спільність у темі, смисловому на­вантаженні та ін­ших елементах. Безперечно, все во­но існує, і літературна спад­ко­вість у стилі напи­сан­ня добре проглядається. Однак концепція на­пи­­сан­­ня принципово відрізняється від підходу по­пе­ред­­ників. На дум­ку Н. Ребрик, в першій половині ХХ ст. на ук­раїн­ському Під­кар­пат­ті чітко окреслюється наро­до­вець­ка література, одною з ос­нов­них ознак якої було слі­дування в ідейному наповнення та ком­по­зи­ційній по­будові твору концепції перемоги. Отже, справа в то­му, що атмосфера 20-30-х років супро­вод­жується стрім­ким зро­стан­ням національної сві­до­мості, фор­со­ваним поширенням гра­мот­но­сті, просвітництва вза­галі, в умовах агресивного плюралізму різ­них іде­о­логій, прихильники яких намагалися кожен по-сво­єму трак­тувати автентичність народу, який тут живе. Створення ко­опе­ра­тивів, кредитних спілок, гуртків, театрів, партій та громадських ор­ганізацій йшло (по­рів­ня­но з початком століття) шаленими тем­па­ми. В та­ких умовах частина інтелігенції, яка проводила про­світницьку роботу і одночасно зверталася до на­пи­сання лі­те­ра­тур­них текстів вбачала своїм зав­дан­ням переконати у перевагах гро­мадянської актив­но­сті, правової й політичної освіти, вміння ко­ри­сту­ва­ти­ся своїми правами. Це мала бути подієва літе­ра­ту­ра, ці­ка­ва для тодішнього читача, в якій головні ге­рої обов’язково здо­бу­вають перемогу. Зрештою та­кий підхід був продиктований не ли­ше просвіт­ниць­кою метою, а й змінами, які відбувалися в житті. Во­­ни формували це оптимістичне бачення, формували пер­ші зраз­­ки літератури історичного оптимізму. “Іс­то­ричний оптимізм” – де­­що алергогенне слово­спо­лу­чення через своє “пролетарське”, за­ідеологізоване по­ходження. Але якщо абстрагуватись, то це ви­зна­­чен­ня досить адекватно відображає тенденцію, зо­кре­ма, ро­ма­ну Юрія Станинця. Отже, в чому кон­цеп­ту­альна відмінність “Су­сі­дів” порівняно з “Миколою Дже­рею” та “Хіба ревуть воли…”? Перш за все в то­му, що герої попередньої літератури здобувають тіль­ки “мо­ральну” перемогу, але зазнають фактичної по­разки перед силь­нішим злом в лиці панів, режиму чи просто життєвих об­ста­вин. Це характерна тен­ден­ція більшості прозових творів ХІХ сто­ліття, про­дик­тована обставинами часу.

Щодо роману Юрія Станинця, то він писався не ли­ше в інших іс­то­ричних обставинах, але й для ін­шо­го читача, говорячи ни­ніш­ньою мовою, для масо­во­го читача, якщо хочете для народу. Прин­ципи такої лі­тератури досить чітко визначені Ромен Ро­ла­ном. Що­правда, вони стосувалися театрального дійства, але при­й­нятні для прозових творів. По перше “театр по­винен благотворно впли­вати на організм, давати фі­зичний і моральний відпочинок тру­дів­никові, сто­м­леному після робочого дня. (…) він любить бурхливі ви­­довища, але за тієї умови, щоб на сцені ці бурі не по­давляли – як це буває в житті – тих героїв, з яки­ми він ототожнює себе” (2. 120,121.). Друга вимога до на­родного театру – “хай же театр буде мо­гутнім сти­му­лом до дії. Хай народ здобуде в особі свого дра­ма­тур­га доброго супутника, веселого, життєрадісного, ко­ли треба – ге­роїчного, на чию руку він може спер­ти­ся і чий добрий настрій при­мусить його забути про тяготи шляху. Обов’язок цього су­пут­ни­ка – вес­ти людей просто до мети, привертаючи водночас їх ува­гу до всього того, що можна бачити навколо себе у дорозі. Третя умо­ва народного театру – він “по­ви­нен бути світочем для розуму… Не­хай же навчають на­род ясно бачити речі, людей, самого себе і су­дити про все це”… (2, 122) “Радість, сила і освіта – ось три ос­нов­ні умови народного театру”,- підсумовує Ро­мен Роллан.(2, 125)

Звичайно, прозовий твір, тим більше роман, має свою специ­фі­ку. Його притягальність для читача за­кла­дена перш за все в сю­жетну інтригу, побудовану на протистоянні двох головних пер­со­нажів – мо­ло­до­го газди, сільського лідера Юрія Станчука і сіль­сь­ко­­го корчмаря Мошка. Але перш, ніж про них го­во­ри­ти, ви­зна­чи­мо­ся із жанровою специфікою роману. З одного боку роман має ри­си традиційного соці­аль­но-побутового твору. Мається на увазі і роз­логі фраг­менти описового характеру,

 З іншого він є подієвим романом зі специ­фіч­ни­ми рисами “лег­кого”, авантюрного жанру, близь­ки­ми до викладених Роменом Ро­ланом принципів. Тоб­то носій “позитиву” має дещо ідеалізовані ри­си, а зло до певної міри демонізується. Такий принцип лег­ко вга­дується в стандартах нинішніх бойовиків, але в романі Юрія Ста­нинця лінія протистояння більш прихована, поставлена ніби на задній план, хо­ча і є соновним композиційним стержнем усього ро­­ману. Навіть питання – бути чи не бути весіллю Пет­ра і Марти – означає для Юрія Станчука пере­мо­гу або поразку перед Мошком у його черговій спробі під­корити собі громаду.

Отож – про Юру Станчука і Мошка, які пере­бу­ва­ють на двох різ­них полюсах і боротьба між якими є ос­новним генератором сю­жетної напруги.

Автор наділяє його багатьма чеснотами, які явно ви­вищують його над сільським загалом. Чи то сти­хій­но, чи то свідомо пись­мен­ник надав йому риси “су­пергероя”, на якого можна покластися, до якого вар­то рівнятися. Він веселий, красивий, очевидно, мав не­абиякий успіх у дівчат. Принаймні молодиці за­дивлялися на нього, щоб їх діти народжувалися та­кими ж красивими, сильними та веселими. У селі він вважався найсильнішим чоловіком, який “пле­­чем виривав віз, хай він погруз у багрні по самі роз­во­ри. Чи той віз був навантажений бараболею, чи дро­вами, чи чимось ін­шим, важчим. Хоч би самим за­лізом”. Станчук вміє виконувати будь-яку роботу в се­лі, а крім того любить читати книги і са­мо­туж­ки вив­чив угорську мову. Під час служби в армії роз­ши­рив­ся його сві­тогляд. При своїй силі Юра надзви­чай­но толерантний – дитині по­перек слова не ска­же. Звичайно, коли не йдеться про неспра­вед­­ли­вість. “Не любив кривду. Се раз святе”. На фоні опи­су амор­ф­ної сільської юрби, нездатної відстоювати свої інтереси, неор­ди­нар­ність головного героя стає тим більш виразною. Зразу після ха­рактеристики Стан­чука як молодого серйозного господаря йдеть­­ся про сільську громаду – “громада вона і є громада – бі­ля цер­кви чи десь на вечорницях вона голосна та смі­ла, а як тра­пить­ся віч-на-віч, поштуркують тай­ком один одного…” Звісно в та­кій ситуації боротьбу му­сить очолити лідер.

По той бік барикад – корчмар Мошко. Умови жан­ру – навіть змі­шаного – вимагають достойного су­противника. У селі Юра Стан­чук має недругів і за­з­дрісників, епізодично вони проявляють се­бе у ро­ма­ні, проте жоден з них не має тої ваги і тих мож­ли­во­стей, які має Мошко. Він прийшов у село, не ма­ючи власної хати й гро­шей. Зі своїм дрібним крамом при­ходив продавати свій дріб­ний крам, схилявся пе­ред газдинями у три погибелі, при­ни­жу­вав­ся, мов­ч­ки вислуховував зверхні насмішки, тільки б продати свій то­вар і заробити на сім’ю. Терпіння, витри­ва­лість, уміння ви­ко­ри­ста­ти вигідну ситуацію, вміння ра­хувати кожну копійку з часом до­по­могли йому до­сяг­ти важливого статусу в селі. Тепер він має влас­ну ха­ту, прибудову, землі, які здає в оренду і, звичайно, влас­ну корчму. Зумів він знайти підхід до сільського ста­рости, і вже всі гро­мадські справи в селі вирішу­ють­ся з його обов’язковою участю і як правило, на йо­го користь. За плечима – хороші зв’язки, під­трим­­ка корчмарів з інших сіл, вміння використовувати су­до­чин­ство на свою користь. Тягатися з таким су­про­тивником не­без­печ­но і не кожному під силу. Ад­же не одного він уже пустив з торбою.

Як і роман в цілому, лінія протистояння не має звич­ного ком­по­нування на зразок – зав’язка, куль­мі­нація розв’язка. Тобто є, але їх кілька. Графічно сю­жет протистояння можна відтворити як си­нусоїду не завжди однакової амплітуди спочатку опис пе­ре­д­умов для конфлікту, потім його наростання з описом по­гроз, під­го­тов­кою до боротьби, потім – розв’язка. Які б фабульні розгалуження не відбувалися в ро­ма­ні, про кого б і про що не йшлося, навіть про най­­від­да­леніші від конфлікту речі, ця синусоїда щоразу на­га­дує про себе, привертає увагу. Таких наростань у цій синусоїді не­ма­ло. Першим, мабуть, став випадок з обранням сторожів для поля й лісів. Саме Юра Стан­чук добився, щоб вибрали на цю справу чес­них лю­дей, а не тих, кого планували старосто разом з Мош­ком. Згодом Юру Станчука обирають старостою і Мошко втрачає вплив на громаду. Перше ж поро сто­яння “віч-на-віч” відбувається з приводу розта­шу­вання нової кузні. Корчмар навіть запросив для цьо­го окружного начальника. І знову Станчук ви­грає! І ось тут зно­ву нагадую про відмінність прози Ста­нинця від соціально-по­бутових повістей позами­ну­лого століття. Головні герої тих повістей як, пра­ви­ло, борються з несправедливістю традиційним “на­­род­ним” способом – бунтарством, вбивством, під­па­лами і т. д. В кінцевому рахунку потрапляють у в’яз­ницю, або гинуть, або му­сять втікати. Герой Юрія Станинця бореться з супротивником на його “те­риторії” – тобто апелює до рішення громади, за­кон­но зма­га­ється у тендері на лісокористування, від­стоює права в суді. З точ­ки зору композиційної най­більш витриманою інтригою в романі є черговий кон­флікт, викликаний позов Мошка на те, що ви­руб­ка лі­су громадою відбувалася з порушеннями. З мо­менту, коли ста­роста Юрій Станчук дізнався про но­вий виклик корчмаря йде опис ін­ших, не по­в’я­за­них з конфліктом подій, зокрема підготовка й ве­сіл­­ля згадуваного Петра та Марти – теж наперекір під­ступ­ним пла­­нам Мошка. І тільки епізодично зга­ду­єть­ся про наближення суду і про залучення в свідки лю­дей, причому людей автори­тет­них, які є на дер­жав­ній службі. Таким чином витримується досить со­лідна пауза у очікуванні розв’язки. І тим більший трі­умф Юри Стан­чука й сільської громади – коли Мош­ко ганебно програв і цей суд. Але далі знову на­ро­стає напруга, знову йдуть попередження, що ворог го­товий на серйозну помсту. Що він на це здатен – ро­зу­мі­ють усі, адже ніхто не сумнівається, що підпал ха­ти у сусіда – його рук справа. Виходячи з логіки сю­жету, з принципів народного те­атру Ромена Ро­ла­на, зрештою із принципів “історичного оп­ти­міз­му”, го­ловний герой знову здобуде перемогу… після якої ви­ник­не ще новіший конфлікт. Але ця чергова си­ну­со­їда, мабуть, нічого но­вого вже не скаже, тому що те­ма фактично вичерпана – чес­ність, освіченість, ро­зум здатні перемогти підступного ворога. Ав­тор за­вер­­шує розповідь у перевірений античний спосіб – з до­по­мо­гою “deus ex machina”, а по-нашому, просто ви­падку Мошко ги­не не­сподіваним, незграбним чи­ном і, отже, зазнає, остаточної по­разки.

Треба сказати, що Юрій Станинець був не одино­кий у спробах до­нести до людей оптимістичні ідеї, упев­неність у перемозі, пе­ре­ва­ги освіти й гро­ма­дян­сь­кої активності з допомогою подієвого жан­ру. При­кла­дом є найбільш вдала п’єса Августина Волошина “Ма­­руся Верховинка”.Вся композиція п’єси побу­до­ва­на так, щоб при­вертати інтерес глядача, тримати його в напрузі інтригою сю­же­ту. Власне, щоб від­тво­ри­ти динаміку твору, нічого не за­ли­ша­єть­ся, як пе­ре­казати сюжет: Уже сам початок п’єси втягує гля­да­ча у події, які згодом набувають швидкого неспо­ді­ва­ного розвитку. За­в’язка починається із сцени у кор­чмі. Селяни перемовляються між собою, жарту­ють, випивають. Життєвість, реалізм цієї картини від­­разу переносить глядача в атмосферу подій. Уже тут закла­да­єть­ся одна з головних інтриг п’єси – корч­мар Гершко і писар Вер­нер намагаються споїти се­лян і з допомогою їх закрити українську, на­томість від­крити “панську”, російську школу. До всього цей під­ступ­ний крок допоміг би позбутися із села мо­ло­до­го кооператора Іва­на Петровського, який з одного бо­ку дошкуляє корчмареві своєю діяльністю, а з ін­шо­го стоїть на дорозі писаря, який зако­хав­ся у го­лов­ну героїню п’єси Марусю Тисянську. Події швид­ко на­бирають обертів, приводять до критичного мо­мен­ту – якщо Ма­ру­ся не відмовиться від Івана і не ви­й­де заміж за Вернера, буде за­крита їх школа, втра­тить роботу батько, Іван більше не зможе пра­цювати в селі. До останнього моменту автор тримає глядача у на­прузі й невідомості. Безслідно зникає Маруся Ти­совська – мова йде то про звірів, які її розірвали в лісі, то про розбійників, то про арешт. Івана ж чо­мусь викликає до себе жандарм Такий виклик як пра­­­вило нічого доброго не обіцяє. Можна тільки уяви­­ти, які спів­пе­ре­живання мала викликати ви­ста­ва у глядачів того часу. Не­спо­ді­ва­ність розв’язки є гід­­ним про­довженням драматургічної “паузи”, яку ав­­тор ви­три­мав до останньої сцени – Маруся Вер­хо­вин­­ка з’яв­ля­ється жи­ва-здорова та ще й з чудовими но­­винами: Вер­нера звільнено з пи­сар­ської посади, під­­ступні пла­ни корчмаря зруйновані, Іван одержав до­­звіл на по­стій­не проживання в селі (для цього йо­го й викликав жан­дарм). І все це – завдяки рішучим ді­ям самої Ма­ру­сі Верховинки. Жит­тєво і жваво по­да­на фабула за­свід­чила, що Августину Волошину бу­­ло під силу воло­ді­ти законами жанру, користуватися ни­ми пов­но­цін­но, для того, щоб п’єса сприймалася з ін­тересом.

Василь Горват, письменник

Що ж, час для висновків. Просвітницька енергія, ба­жання бути спри­йнятим, бути почутим читачами (гля­дачами, народом взагалі) ста­ла одним із мотивів для того, щоб будувати свої твори на ін­три­зі, на бо­роть­бі, зрештою на пригодах, говорити з читачем йо­го мо­вою. Оцінка художньої вартості таких творів вза­галі мусить від­бу­ватися з урахуванням цих еле­мен­тів “легкого” жанру, тобто обо­в’яз­ково з точки зо­ру читацького чи глядацького інтересу. Саме іг­но­­ру­вання цього аспекту, спричинило до стриманої, а най­частіше кри­тичної оцінки “Марусі Верховинки” Ав­густина Волошина. Повний лі­тературознавчий ана­­ліз “Сусідів” ще попереду. Можна поки що ска­­за­ти од­не – тенденція до створення “легких” жанрів, роз­ра­хо­ва­них на масову аудиторію у нас була і могла роз­­виватися. Чи за­ва­дила цьому зміна політичної сис­­теми після 1944 року – теж тре­ба розбиратися.

І ще. Якщо брати позалітературний аспект, то лі­тер­атори 20-30-х ро­ків не просто відображали ре­аль­не життя, а боролися за сво­го, ук­ра­їнського чи­та­ча, в тому числі беручи до своїх творів за­соби аван­тюр­­ного, пригодницького жанру. Чим не приклад для су­час­них ав­то­рів? Тим більше в умовах чужо­мов­ної книжкової екс­пансії.

Василь Горват 

письменник і журналіст. Народився 16 серпня 1961 року в селі Пушкіново Виноградівського району. Закінчив Ужгородський державний університет за спеціальністю “українська мова і література”. Працював учителем, з 1985 року на журналістській роботі: спочатку в районній газеті, з 1991 році в газеті “Новини Закарпаття”. Член Національної спілки журналістів та спілки письменників. Публікував фантастичні оповідання, вірші, літературні статті в журналах “Київ”, Дзвін”, “Шветлосц”(Новий Сад), “Екзиль”, альманахах та збірниках “Вітрила”, “Пригоди. Подорожі. Фантастика”, “Суботній Ужгород”, газеті “Друг читача”, обласній періодиці. Брав участь у всесоюзних, всеукраїнських письменницьких семінарах у Москві, Юрмалі, Києві, Дніпропетровську. Фантастичне оповідання “Тарган” було відзначене третьою премією на Всеукраїнському конкурсі “Зоряний ключ”. У 1994 році вийшла поетична збірка “Сьогодні опівночі у Виноградові тихо-тихо завив вовк”, у 2009 році – фантастична повість “Великий похід” (Ужгород: “Ґражда”), в альманасі “Суботній Ужгород” та журналі “Екзиль” друкувалися поезії та поема “Полювання на сина”, літературознавчі статті, у 2018 році – поетична збірка “Зірки впритул”.

Залишити відповідь

c

Lorem ipsum dolor sit amet, unum adhuc graece mea ad. Pri odio quas insolens ne, et mea quem deserunt. Vix ex deserunt torqu atos sea vide quo te summo nusqu.

Підпишіться на нас!

А ми триматимемо Вас в курсі останніх новин мистецтва